Τα €20 δισ. ξεπέρασε η ευρωπαϊκή αγορά ποδοσφαίρου το 2013/14, χάρη στην ανάπτυξη που παρουσίασαν τα «πέντε κορυφαία» ευρωπαϊκά πρωταθλήματα (Bundesliga, La Liga, Ligue 1, Premier League και Serie A), με τους είκοσι κορυφαίους αγγλικούς συλλόγους να αναλογούν στο 20% της συνολικής ευρωπαϊκής ποδοσφαιρικής αγοράς.
Μια αύξηση εσόδων ύψους 29% (£735 εκ.) το 2013/14 εμφάνισε η Premier League, γεγονός το οποίο την αναδεικνύει ξανά ως το πρωτάθλημα με τα υψηλότερα έσοδα παγκοσμίως, £3,3 δισ. (€3,9 δισ.). Τα έσοδα από τις συμφωνίες για δικαιώματα ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης αυξήθηκαν κατά 48% (£569 εκ.), με τις νέες εγχώριες και διεθνείς συμφωνίες να συνεισφέρουν κατά περισσότερο από τα τρία τέταρτα της ανάπτυξης του πρωταθλήματος.
Μια όγδοη συνεχή χρονιά αύξησης εσόδων βίωσε η Bundesliga, κατακτώντας τη δεύτερη θέση πρωταθλήματος με τα υψηλότερα έσοδα στην Ευρώπη, με τα συνολικά της έσοδα να αυξάνονται κατά 13% (€257 εκ.), φτάνοντας τα €2,3 δισ. Η νέα σειρά συμβολαίων για εγχώρια ραδιοτηλεοπτικά δικαιώματα για τη Bundesliga 1 και τη Bundesliga 2 άξιζε συνολικά περισσότερο από 50% επιπλέον σε σχέση με την αξία των προηγούμενων συμφωνιών δικαιωμάτων,ήδη η αξία των δικαιωμάτων της Bundesliga 1 παραμένει η χαμηλότερη ανάμεσα στα πέντε κορυφαία πρωταθλήματα.
Οι ομάδες της La Liga συνολικά αύξησαν τα έσοδά τους κατά 3% (€65 εκ.) στα €1,9 δισ. το 2013/14, αλλά όλη αυτή η αύξηση αποδίδεται στους δύο συλλόγους της Μαδρίτης, με τους υπόλοιπους 18 συλλόγους να συγκεντρώνουν έσοδα χαμηλότερα από τον προηγούμενο χρόνο. Σε εγχώριο επίπεδο, το μεμονωμένο καθεστώς πώλησης συνέχισε να διαστρεβλώνει το οικονομικό τοπίο με τη La Liga. Το Μάιο του 2015 το ισπανικό Υπουργείο Αθλητισμού ανακοίνωσε με βασιλικό διάταγμα ότι από το 2016/17 τα δικαιώματα στο εγχώριο ισπανικό ποδόσφαιρο θα πουληθούν σε μια συλλογική βάση, με την ελπίδα ότι αυτή η κίνηση θα δημιουργήσει ένα πιο ελκυστικό και πιο καθαρό προϊόν για τους πιθανούς αναμεταδότες-συνεργάτες.
Μια οριακή αύξηση €22 εκ. (1%) των συνολικών εσόδων των ομάδων της Serie A σε €1,7 δισ. το 2013/14 κάλυψε σημαντικές κινήσεις στην οικονομική επίδοση των πιο επιφανών ομάδων της Ιταλίας, οι οποίες επηρεάζονταν από το βαθμό συμμετοχής τους στην ευρωπαϊκή διοργάνωση. Πρόκειται για μια ακόμη απόδειξη ότι το ιταλικό ποδόσφαιρο εξαρτάται άμεσα από τα έσοδα από τη ραδιοτηλεοπτική μετάδοση, τα οποία, αναλογώντας στο 59% των συνολικών εσόδων, ήταν η υψηλότερη συνεισφορά από μια μόνο πηγή εσόδων ανάμεσα στα «πέντε κορυφαία» πρωταθλήματα.
Τα συνολικά έσοδα για τη Ligue 1 αυξήθηκαν κατά €201 εκ. (15%), φτάνοντας το €1,5 δισ. το 2013/14, με την Παρί Σεν Ζερμέν να ηγείται με αύξηση εσόδων κατά €75 εκ. Ο μέσος όρος προσέλευσης θεατών στη Ligue 1 έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο από το 2008/09, με τον αριθμό των θεατών κατά μέσο όρο στους αγώνες πρωταθλήματος να ξεπερνά τους 21.000, εξέλιξη η οποία αποτελεί συνέχεια των αναδιαμορφώσεων των γηπέδων αρκετών συλλόγων στην πορεία για το UEFA Euro 2016. Παρόλα αυτά, τα έσοδά της από τα εισιτήρια τις ημέρες των αγώνων αυξήθηκαν μόνο κατά €5 εκ. (4%), φτάνοντας τα €144 εκ., το 44% των οποίων προερχόταν από την Παρί Σεν Ζερμέν.
Άλλα σημαντικά ευρήματα του Deloitte Annual Review of Football Finance 2015 περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:
– Ως αποτέλεσμα των νέων συμφωνιών για δικαιώματα ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης για τα δύο μεγαλύτερα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, τα έσοδα από τη συγκεκριμένη πηγή αυξήθηκαν κατά 18% σε €5,4 δισ., συνεισφέροντας το 48% των συνολικών εσόδων από τα «πέντε κορυφαία» πρωταθλήματα.
– Τα έσοδα από χορηγίες και άλλες εμπορικές πηγές αυξήθηκαν κατά 18%, φτάνοντας τα €4 εκ., το δεύτερο μεγαλύτερο στοιχείο επί του συνόλου των εσόδων με 35%.
– Τα έσοδα τις ημέρες των αγώνων αυξήθηκαν κατά 4% το 2013/14 και απέφεραν €1,9 δισ. στα «πέντε κορυφαία» πρωταθλήματα.
– Τα συνολικά έσοδα των €587 εκ. το 2013/14 είδαν για ακόμα μια φορά το αγγλικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου να διατηρεί τη θέση του ως η διοργάνωση με την υψηλότερη παραγωγή εσόδων παγκοσμίως.
Σημείωση:
Για τη μετατροπή των τιμών από στερλίνες σε ευρώ χρησιμοποιήθηκε η συναλλαγματική ισοτιμία της 30ής Ιουνίου 2013 (£1 = €1,668).
© 2015 Deloitte Χατζηπαύλου Σοφιανός & Καμπάνης Α.Ε.