• Σήμερα είναι: Τρίτη, 22 Σεπτεμβρίου, 2020

Η ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΠΟΥ ΕΡΧΕΤΑΙ

 

 

 

O υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας προσέρχεται από την Τρίτη στο νέο γύρο διαπραγματεύσεων με τους επικεφαλής της τρόικας. Μεγάλα «αγκάθια» στις συζητήσεις το ύψος του δημοσιονομικού κενού το 2014, η αναγνώριση του πρωτογενούς πλεονάσματος εφέτος, το σχέδιο αναδιάρθρωσης των αμυντικών βιομηχανιών και η διαθεσιμότητα.

«Οι στιγμές είναι κρίσιμες» δήλωσε στο Βήμα της Κυριακής ο κ. Στουρνάρας λίγο πριν ξεκινήσουν οι νέες κρίσιμες διαπραγματεύσεις, προσθέτοντας: «Ανεβήκαμε το Κιλιμάντζαρο και στα εκατό μέτρα που απομένουν, κινδυνεύουμε να πέσουμε. Ας το καταλάβουν οι υγιείς πολιτικές δυνάμεις, ότι η προσπάθεια για τη χώρα και την οικονομία φθάνει επιτυχώς στο τέλος της».

Ο υπουργός Οικονομικών στην Καθημερινή της Κυριακής δήλωσε : «Σε όλα τα θέματα υπάρχουν λύσεις, αρκεί να υπάρχει ρεαλισμός από όλες της πλευρές, ευελιξία και κοινούς νους. Απαιτείται ψυχραιμία απ΄όλους. Και από εμάς και από τους εταίρους μας και κυρίως να εγκύψουν και να δουν την αντιστροφή της πορείας της ελληνικής οικονομίας που έχει επιτευχθεί. Γεγονός που οι αγορές αναγνωρίζουν» συμπληρώνει ο κ. Στουρνάρας και εκφράζει την αισιοδοξία του ότι «όπως μέχρι σήμερα βρήκαμε λύσεις σε πολύ δύσκολα θέματα, έτσι θα γίνει και τώρα».

Τα προβλήματα

Πρώτιστος στόχος της κυβέρνησης είναι να πείσει τους εκπροσώπους των δανειστών ότι δεν απαιτούνται για το επόμενο έτος πρόσθετα μέτρα ύψους 2-2,5 δισ. ευρώ, ενώ παράλληλα επιδιώκει, μεταξύ άλλων, να υπάρξει άμεσα αποδοχή για πρωτογενές πλεόνασμα ύψους τουλάχιστον 344 εκατ. ευρώ εφέτος.

Από τα προαπαιτούμενα τα πιο σημαντικά είναι:

Το πρώτο αφορά στο σχέδιο αναδιάρθρωσης των αμυντικών βιομηχανιών της χώρας (ΕΑΣ, ΕΛΒΟ) και της ΛΑΡΚΟ. Η κυβέρνηση έχει προτείνει τον διαχωρισμό του στρατιωτικού από το πολιτικό σκέλος για τις αμυντικές βιομηχανίες και τη συνέχιση λειτουργίας του πρώτου, ενώ για τη ΛΑΡΚΟ ζητεί να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση της επιχείρησης, με τη διατήρηση μέρους των εργαζομένων της.

Αντίθετα η  τρόικα η επιζητεί ουσιαστικά το «λουκέτο» για τα ΕΑΣ και την ΕΛΒΟ, αμφισβητώντας την υλοποίηση των παραγγελιών από το εξωτερικό, αλλά και τους λόγους άμυνας που προβάλλει η κυβέρνηση. Για τη ΛΑΡΚΟ, δέχεται την ιδιωτικοποίησή της, αλλά με βάση το «μοντέλο ΕΡΤ».

Όσον αφορά τους δημοσίους υπαλλήλους  η κυβέρνηση πρέπει, να πείσει την τρόικα ότι αφ’ ενός καλύφθηκε ο στόχος των 12.500 δημοσίων υπαλλήλων, με την ένταξη των υπαλλήλων στα ΑΕΙ, ο οποίος και αποτελεί το πρώτο «κύμα» και αφετέρου, ότι πρέπει να υπάρξει δίμηνη παράταση για το δεύτερο «κύμα» (με επίσης 12.500 δημοσίους υπαλλήλους), που, σύμφωνα επίσης με το Μνημόνιο, πρέπει να υλοποιηθεί έως το τέλος Δεκεμβρίου.

Ταυτόχρονα, επιζητεί να προσμετρηθούν στον συνολικό αριθμό των απολύσεων, αυτές των εργαζομένων στην ΕΡΤ, των επίορκων και των υπαλλήλων των ΝΠΙΔ που θα συγχωνευθούν ή θα κλείσουν. Όμως, η τρόικα εμφανίζεται να μην δέχεται τις αιτιάσεις της κυβέρνησης.

Οι απαιτήσεις της τρόικας:

  • Να ληφθούν μέτρα ύψους 2- 2,5 δισ. ευρώ το 2014 (το Μνημόνιο αναφέρει ότι με τον προϋπολογισμό 2014 πρέπει να ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για να υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα 2,5% του ΑΕΠ)

 

  • Να προσδιορισθούν από τώρα επακριβώς και να ψηφιστούν από τη Βουλή (πιθανόν μέσω του νέου Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου) τα συνολικά μέτρα για τη διετία 2015- 2016 (με πιθανή, πάντως, ρήτρα μη εφαρμογής τους, εάν νεώτερα στοιχεία καταδείξουν ότι δεν είναι απαραίτητα).

.

 

 

Τα τέλη κυκλοφορίας

 

Τη Δευτέρα αναμένεται να ανοίξει από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων η ηλεκτρονική εφαρμογή για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας του 2014, τα οποία πρέπει να εξοφληθούν μέχρι το τέλος του έτους.

Όπως πέρυσι, δεν θα σταλούν ειδοποιητήρια για τα τέλη κυκλοφορίας, ενώ έχει καταργηθεί και το αυτοκόλητο σήμα.

Ο φορολογούμενος θα πρέπει να βάλει τα στοιχεία του στην ειδική εφαρμογή της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, να τυπώσει τη φόρμα με τα τέλη κυκλοφορίας που του αντιστοιχούν και με αυτό το έγγραφο να πληρώσει το ποσό στην τράπεζα.

Φέτος δεν υπάρχουν αλλαγές στις επιβαρύνσεις ανάλογα με τα κυβικά εκατοστά μοτοσυκλετών και αυτοκινήτων.

Έτσι, τα τέλη κυκλοφορίας για το 2014 με βάση τα κυβικά του κάθε ΙΧ έχουν ως εξής:

  • Από 51 κ.ε. έως 300 κ.ε. 22 ευρώ
  • Από 301 κ.ε έως 758 κ.ε. 55 ευρώ
  • Από 786 κ.ε έως 1.071 κ.ε. 120 ευρώ
  • Από 1.072 κ.ε έως 1.357 κ.ε. 135 ευρώ
  • Από 1.358 κ.ε έως 1.548 κ.ε. 240 ευρώ
  • Από 1.549 κ.ε έως 1.738 κ.ε. 265 ευρώ
  • Από 1.739 κ.ε έως 1.928 κ.ε 300 ευρώ
  • Από 1.929 κ.ε έως 2.357 κ.ε 660 ευρώ
  • Από 2.358 κ.ε έως 3.000 κ.ε 880 ευρώ
  • Από 3.001 κ.ε έως 4.000 κ.ε 1.000 ευρώ
  • Από 4.001 κ.ε και άνω 1.320 ευρώ

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα τέλη κυκλοφορίας του 2014 για πολλούς χιλιάδες φορολογούμενους θα περιέχουν και το φόρο πολυτελείας του 2013.

 

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: δυσκολία επιβίωσης

 

Οι προοπτικές επιβίωσης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά είναι εξαιρετικά περιορισμένες, καθώς δεν είναι σε θέση να αναλάβουν οποιαδήποτε εμπορική δραστηριότητα έως το 2025 και η δυνατότητα ανάληψης στρατιωτικών συμβολαίων από τρίτες χώρες έχει τεθεί εν αμφιβόλω από την απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της «Καθημερινής», που επικαλείται έκθεση που έχει φτάσει στο μέγαρο Μαξίμου, το ναυπηγείο θα είναι δύσκολο να αναλάβει συμβόλαια από το ελληνικό υπουργείο Άμυνας, εξαιτίας της δημοσιονομικής κατάστασης, τουλάχιστον έως το 2020.

Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει, όπως αναφέρουν πληροφορίες, ο πρώην συντονιστής της κυβέρνησης για τη ναυπηγική βιομηχανία, Νίκος Αναστασόπουλος, σε έκθεση που παρέδωσε στο Μέγαρο Μαξίμου τον Νοέμβριο του 2012.

Το Δημόσιο είχε καταβάλει για τα δύο προγράμματα («Αρχιμήδης» και «Ποσειδών») των υποβρυχίων 2,28 δισ. ευρώ, ενώ έχει παραλάβει μόνο τον «Παπανικολή» αντί επτά υποβρυχίων (σ.σ. που στην πορεία έγιναν έξι τελικά).

Στην ενημέρωση προς τον πρωθυπουργό σημειώνεται ότι η θέση του ελληνικού Δημοσίου σε μία διμερή διαπραγμάτευση δεν είναι τόσο ισχυρή, καθώς δεν έχει εγγυητικές επιστολές! Το Πολεμικό Ναυτικό πιέζει να παραλάβει τα έξι υποβρύχια, καθώς η Τουρκία έχει παραγγείλει ισάριθμα υποβρύχια.

Το Δημόσιο, όμως, δεν έχει καταλογίσει απαιτήσεις για καθυστερήσεις στις παραδόσεις των υποβρυχίων και δεν έχει καταλογίσει τις κοινοτικές ποινές. Το δε υπουργείο Αμύνης εκτιμά το ποσό των απαιτήσεων σε πάνω από τρία δισ. ευρώ.

Οι παρατηρήσεις αυτές καταγράφονται ενόψει της συνάντησης του κυρίου μετόχου των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά με εκπροσώπους της ελληνικής κυβέρνησης και του πρωθυπουργού και συνοδεύονται από δύο προτάσεις:

α. Να τροποποιηθεί η εκτελεστική συμφωνία που είχαν υπογράψει οι κ. Ευ. Βενιζέλος και Γ. Παπακωνσταντίνου, ώστε να προστεθούν εγγυήσεις σε σχέση με τις επιστολές καλής εκτέλεσης, αλλά και να εναρμονιστούν οι πληρωμές με την πρόοδο των εργασιών.

β. Πραγματοποίηση διμερών συνομιλιών μεταξύ κυβέρνησης και Ισκαντάρ Σάφα θα προϋπέθετε ότι ο κ. Σάφα θα διέκοπτε τη διαδικασία προσφυγής στη διαιτησία, με την οποία ζητεί από το ελληνικό Δημόσιο άνω του ενός δισ. ευρώ. Ο πρώην συντονιστής της κυβέρνησης για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά επικαλείται εκτιμήσεις νομικών κύκλων, σύμφωνα με τους οποίους η εκτελεστική συμφωνία είχε «γκρίζα σημεία».

Η κυβέρνηση, πάντως, φέρεται ότι έχει εξετάσει τη δυνατότητα προσφυγής στη διαιτησία εναντίον των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, της εταιρείας του Ισκαντάρ Σάφα «Privinvest»
(Πηγή:www.capital.gr, Καθημερινή)

 “O Νότος για την Ανάπτυξη”, στο Μέγαρο Μουσικής

Το Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα, σε συνεργασία με τα Γραφεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Κύπρο, την Ιταλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία και την Ιρλανδία, διοργανώνει διεθνές συνέδριο με θέμα «Ο Νότος για την Ανάπτυξη» (South for Growth) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών σήμερα, Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2013 και ώρα 09:00 – 16:00 στην αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος. Κεντρικός ομιλητής θα είναι ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Martin Schulz και θα συμμετάσχουν ευρωβουλευτές και διακεκριμένοι δημοσιογράφοι.

Σε τρείς διαδοχικές συνεδρίες, Μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και δημοσιογράφοι από τις έξι συμμετέχουσες χώρες, θα συζητήσουν και θα κάνουν προτάσεις για το:

•        Πώς θα υπερβούμε την κρίση και θα εκκινήσουμε την ανάπτυξη

•        Πώς οι πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορούν να τροφοδοτήσουν την ανάπτυξη

•        Πώς θα δημιουργηθούν περισσότερες και καλύτερες θέσεις εργασίας