• Σήμερα είναι: Πέμπτη, 26 Νοεμβρίου, 2020

Οι εταιρείες που δίνουν «ψήφο εμπιστοσύνης» στην ελληνική αγορά Μαρία Ακριβού, Δημοσιογράφος

Οι εταιρείες που δίνουν «ψήφο εμπιστοσύνης» στην ελληνική αγορά

Μαρία Ακριβού

Δημοσιογράφος

Τα τελευταία 8 χρόνια ήταν αναμφίβολα ένα «crash test» για τις αντοχές της ελληνικής οικονομίας και μια ευκαιρία αναθεώρησης του μη παραγωγικού μοντέλου που εφαρμοζόταν μέχρι πρότινος. Η οικονομική δυσπραγία οδήγησε σε αλλαγή του επιχειρηματικού σκηνικού, βάζοντας νέους «παίχτες» και εξαλείφοντας παλιούς που στο παρελθόν γνώρισαν στιγμές δόξας . Αρκετές εταιρείες αδυνατώντας να ανταπεξέλθουν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις έβαλαν λουκέτο, άλλες μετέφεραν την έδρα τους στο εξωτερικό, όπου το φορολογικό καθεστώς ήταν πιο ευνοϊκό, ενώ υπήρξαν και εκείνες που «έβαλαν πλάτη» και όχι μόνο διατήρησαν τις θέσεις εργασίας τους και τη δραστηριότητά τους στην Ελλάδα, αλλά προέβησαν και σε επενδύσεις.

Εξάλλου το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης και η εξασφάλιση της δόσης των 8,8 δισ. ευρώ στις 15 Ιουνίου 2017, αλλά και η έκδοση του 5ετούς ομολόγου στις 26 Ιουλίου 2017, ήταν παράγοντες που επηρέασαν την θετικά την ψυχολογία των επιχειρηματιών, δίνοντάς τους κίνητρο να βάλουν ακόμη βαθύτερα το χέρι στην τσέπη.

Τα καλά νέα είναι ότι μέσα στο τελευταίο τετράμηνο της χρονιάς ένας σημαντικός αριθμός εισηγμένων στο Χρηματιστήριο Αθηνών εταιρειών αναμένεται να υλοποιήσει επενδυτικά σχέδια που θα ξεπεράσουν τα 100 εκατ. ευρώ. Η ισχυροποίηση της θέσης στο εξωτερικό, η βελτίωση των υπηρεσιών και των προϊόντων και η αύξηση της δημοφιλίας του brand, εντός και εκτός συνόρων, απαιτούν τελευταίας τεχνολογίας εξοπλισμό και επέκταση βιομηχανικών εγκαταστάσεων.

ΟΤΕ

Ένα εκτεταμένο επενδυτικό πλάνο ύψους 1,3 δισ. ευρώ, κυρίως σε δίκτυα Νέας Γενιάς σταθερής και κινητής που θα εκσυγχρονίσει τις τηλεπικοινωνιακές υποδομές της χώρας, υλοποιεί ο ΟΤΕ. Το COSMOTE TV, το VDSL και το 4G+ καθώς και η τεχνολογική εξειδίκευση του Ομίλου να υλοποιεί σύνθετα έργα ICT, αφήνουν αρκετά χιλιόμετρα πίσω τον ανταγωνισμό. Θεωρείται δε από τα παραδείγματα εταιρειών που μέσα στην κρίση κατάφεραν να αναδιαρθρωθούν και να εξυγιανθούν, δημιουργώντας νέες πηγές εσόδων.

Πλαστικά Θράκης

Με εντατικούς ρυθμούς κινείται και η διοίκηση της Πλαστικά Θράκης. Το 2017 και το 2018 σηκώνει «μανίκια» αφού «τρέχει» επενδυτικό πρόγραμμα 28 εκατ. ευρώ δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στις θυγατρικές του εξωτερικού. Ως προτεραιότητα τίθεται η αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας κατά 15.000 τόνους, μέγεθος το οποίο θα υποστηριχθεί κυρίως από το εργοστάσιο της θυγατρικής στη Σκωτία. Επιπρόσθετα, ένα μέρος των κεφαλαίων, περίπου 2,5 εκατ. ευρώ, έχει προγραμματιστεί να διατεθεί σε βάθος τετραετίας για την πλήρη αναβάθμιση των μηχανογραφικών συστημάτων όλων των θυγατρικών του ομίλου. Στο «στόχαστρο» της βορειοελλαδίτικης εταιρείας που απασχολεί συνολικά 1.793 εργαζομένους, εκ των οποίων 949 στη χώρα μας, μπαίνουν πλέον η Αφρική και η Λατινική Αμερική.

Nexans

Μπορεί το brand της Alcatel να απορροφήθηκε, σε παγκόσμιο επίπεδο, από την φιλανδική Nokia, ωστόσο, η Nexans που βρίσκεται υπό τη σκέπη του γαλλικού ομίλου, έχει ενεργή παρουσία στη χώρα μας. Μέσα στο Φθινόπωρο ολοκληρώνεται επένδυση ύψους 3 εκατ. ευρώ στο εργοστάσιο της Αγίας Μαρίνας Φθιώτιδας για τη νέα γραμμή παραγωγής καλωδίων που θα καλύπτει τις ανάγκες της αγοράς της Γερμανίας. Ενάμιση εκατομμύρια ευρώ προορίζονται για τον εξοπλισμό και ακόμη 1,5 εκατ. ευρώ για τις κτιριακές εγκαταστάσεις και τα έξοδα μεταφοράς, εγκατάστασης κ.τ.λ. Στόχος είναι στα τέλη του 2017 να τεθεί σε πλήρη λειτουργία η καινούργια γραμμή, έτσι ώστε από το 2018 να δρέψουν τους πρώτους καρπούς από την αγορά της ισχυρότερης οικονομίας της Ευρωζώνης.

Κρι Κρι

Η γνωστή γαλακτοβιομηχανία που στην ελληνική αγορά γιαουρτιού κατέχει την 3η θέση, με το μερίδιο της τάξης του 13,7%, υλοποιεί μέχρι το τέλος του 2017 επενδύσεις ύψους 3 εκατ. ευρώ που αφορούν κυρίως σε νέο μηχανολογικό εξοπλισμό, με στόχο την αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας της εταιρίας στο γιαούρτι. Πρόκειται για μια εταιρεία που ευνοήθηκε μέσα στην κρίση, αύξησε τα μερίδιά της και ταυτόχρονα διεύρυνε το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της. Σήμερα η πελατειακή της βάση εκτείνεται σε 23 χώρες, με κύριες αγορές αυτές της Γερμανίας, της Ολλανδίας, του Βελγίου, της Ιταλίας και της Αγγλίας, με τις εξαγωγές να ξεπερνούν για φέτος το 20% των συνολικών της πωλήσεων.

Καράτζης

«Άρωμα» Κρήτης έχουν οι επενδύσεις της εταιρείας Καράτζης, η οποία έκανε δυναμική είσοδο και στον κλάδο της ενέργειας μέσω της ΚΕΝ ΑΕ. Σε ότι αφορά την ξενοδοχεία, στην οποία η οικογένεια έχει παράδοση εδώ και δεκαετίες, βρίσκεται σε εξέλιξη επένδυση 16 εκατ. ευρώ για την ανέγερση νέου ξενοδοχείου στο ∆ράπανο Χερσονήσου, σε μια έκταση συνολικής επιφάνειας 37 στρεμμάτων. Πρόκειται για το 5 αστέρων Nana Princess, το οποίο βρίσκεται δίπλα στο υφιστάµενο ξενοδοχείο της εταιρείας, Nana Beach. Η νέα μονάδα θα διαθέτει 120 δωµάτια και 250 κλίνες και θα δημιουργήσει 100 νέες θέσεις εργασίας. Αν όλα πάνε βάσει σχεδίου, το ξενοδοχείο θα υποδεχτεί τους πρώτους τουρίστες την επόμενη τουριστική σεζόν.

Σαράντης

Ταχύρυθμα «μαθήματα» πορτογαλικών κάνουν τα στελέχη του ομίλου Σαράντη, καθώς θα χρειαστεί να φρεσκάρουν τις γνώσεις τους, μετά τη διεύρυνση των δραστηριοτήτων του ομίλου στην Πορτογαλία και την τοποθέτηση των σημάτων του στη μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ Sanoe, που ελέγχει το 52% του πορτογαλικού λιανεμπορίου. Την ίδια ώρα, εξετάζουν προσεκτικά την εξαγορά νέας επιχείρησης, ενώ στα «σκαριά» βρίσκεται επενδυτικό πλάνο ύψους 8 εκατ. ευρώ που θα «τρέξει» με ορίζοντα το 2018. Σε πρώτο πλάνο και η διεθνοποίηση σημάτων του χαρτοφυλακίου που σήμερα δεν έχουν παρουσία στο σύνολο των αγορών όπου δραστηριοποιείται ο όμιλος, αρχής γενομένης από το brand Noxzema που μπήκε πρόσφατα στην «οικογένεια».

Μάρμαρα Παυλίδης

Ως το σημαντικότερο σταθμό στην ιστορία της χαρακτήρισε το 2017 η διοίκηση της εταιρείας ΠΑΥΛΙΔΗΣ Α.Ε. καθώς πριν από λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε η εξαγορά της Ολλανδικής εταιρείας STONEWORKSCOOPERTIEF, έναντι του ποσού των 72,3 εκατ. ευρώ, η οποία κατέχει το 88,4% της MERMEREN στο PRILEP των Σκοπίων. Πρόκειται για μια συμφωνία στρατηγικής σημασίας, η οποία καθιστά την ΠΑΥΛΙΔΗΣ Α.Ε. μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκόσμιας εμβέλειας, αλλά και ηγέτιδα του Λευκού Δολομιτικού Μαρμάρου. Τόσο για την Ελλάδα όσο και για το εξωτερικό έχουν δαπανηθεί 140 εκατομμύρια ευρώ και κάθε χρόνο επενδύονται περί τα 3εκατ. ευρώ σε μηχανολογικό εξοπλισμό για τη βελτίωση των προϊόντων. Η Παυλίδης θεωρείται σήμερα leader στην κατηγορία του λευκού μαρμάρου κατέχοντας μερίδιο 10-12% σε παγκόσμια κλίμακα. Στην περιοχή της Δράμας απασχολούνται περίπου 380 οικογένειες, ενώ η έμμεση συνεισφορά της επιχείρησης στο κράτος αγγίζει ετησίως τα 31 εκατομμύρια ευρώ.

Στον τομέα δε της ενέργειας, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, έχει ξεκινήσει τριετές επενδυτικό πλάνο ανάπτυξης Αιολικών Πάρκων 50MW στη Β. Ελλάδα, συνολικού προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ.

Οινοποιείο Semeli

Σε νέα επένδυση 1,5 εκατ ευρώ που στοχεύει σε βελτίωση των συνθηκών παραγωγής για ακόμα υψηλότερης ποιότητας κρασί επικεντρώνεται το οινοποιείο Semeli, συμφερόντων Μιχάλη Σάλλα. Η επένδυση θα ολοκληρωθεί το 2018 και συνιστά το μεγαλύτερο επενδυτικό βήμα που έχει γίνει ποτέ στον κλάδο. Μάλιστα τα τελευταία χρόνια έχουν επενδυθεί περί τα 12 εκατ. ευρώ σε τεχνολογικό εξοπλισμό, αφού στόχος είναι το τελικό αποτέλεσμα να δίνει την ίδια αίσθηση με εκείνη που αφήνει το κρασί όταν η δουλειά έχει γίνει με τα χέρια.

Wiko

Ντεμπούτο στην ελληνική αγορά έκανε φέτος η Wiko λανσάροντας εφτά νέα «έξυπνα» κινητά. Μεταξύ των αγορών που προστέθηκαν το 2017 στο δίκτυό της γαλλικής εταιρείας smartphones, βρίσκονται η Ιαπωνία, η Αίγυπτος, η Μαλαισία, η Σενεγάλη, η Γκάνα αλλά και η χώρα μας για την οποία, προβλέπεται το άνοιγμα θυγατρικής. Το «φλερτ» με την ελληνική αγορά είχε ξεκινήσει ήδη από το 2015, «ειδύλλιο» που όμως στη συνέχεια «πάγωσε» από τις πολιτικές εξελίξεις και την επιβολή των capital controls.

Αξίζει να σημειωθεί πως η Wiko ξεκίνησε τη δραστηριότητά της το 2011 από ένα γραφείο στη Μασσαλία και σήμερα έχει επεκταθεί σε περισσότερες από 30 χώρες. Μάλιστα το 2016 κατάφερε να διπλασιάσει τις πωλήσεις στα 10 εκατομμύρια συσκευές και να κατακτήσει τη δεύτερη θέση στη γαλλική αγορά – και την τέταρτη στην Ευρώπη – με μερίδιο της τάξης του 19% πίσω από την Samsung.

Expert

Μια δεύτερη ευκαιρία στην ελληνική αγορά αποφάσισε να δώσει ο όμιλος Expert, η διοίκηση του οποίου την τελευταία τριετία καταβάλει σημαντική προσπάθεια επανεκκίνησης του brand. Η μητρική εταιρεία που εδρεύει στην Ελβετία αποσκοπεί στο να πιάσει το 2019 το 3% της “πίτας” και να προσθέσει στο δίκτυο μέχρι το τέλος του 2018 επιπλέον12 καταστήματα. Ο όμιλος που διαθέτει 3.600 καταστήματα σε 21 χώρες, εκ των οποίων 33 στην Ελλάδα κατέγραψε πέρυσι πωλήσεις 13,5 δις ευρώ, ενισχυμένες κατά 10% σε σχέση με το 2015.

Granarolo

Να ενισχύσει τη θέση στον κλάδο των γαλακτοκομικών αποφάσισε ο ιταλικός όμιλος Granarolo, ο οποίος από κοινού με την ΟΠΤΙΜΑ, συμφερόντων της οικογένειας Παντελιάδη, απέκτησε τον έλεγχο της Quality Brands International (QBI). Η είσοδος του ιταλικού κολοσσού στο μετοχικό κεφάλαιο της ελληνικής QBI με ποσοστό 50,01% αποτελεί το πρώτο βήμα, καθώς το ενδεχόμενο οι δύο εταιρείες να προχωρήσουν και σε άλλες εξαγορές στην Ελλάδα, όχι μόνο εμπορικών γαλακτοκομικών επιχειρήσεων, είναι αρκετά μεγάλο. Από την πλευρά της η Optima, βάσει του business plan που έχει καταρτίσει, αναμένει ότι μέσα στην προσεχή τριετία ο τζίρος της θα ξεπεράσει τα 30 εκατομμύρια ευρώ από 23 εκατομμύρια ευρώ που είναι σήμερα.

Jumbo

Μεγαλεπήβολα είναι και τα σχέδια της Jumbo που βάζει μπρος για τη δημιουργία 17 νέων καταστημάτων έως το 2022 στην περιοχή της Ρουμανίας. Μέχρι τον Ιούνιο του 2018 αναμένεται να λειτουργήσουν τρία νέα ιδιόκτητα υπερκαταστήματα στη Βαλκανική χώρα και άλλα τέσσερα μέχρι τα Χριστούγεννα, τα οποία θα προστεθούν στα οκτώ υπερκαταστήματα που ήδη διαθέτει.

Παράλληλα η διοίκηση στοχεύει να λειτουργήσει και ένα καινούργιο υπερκατάστημα στη Βόρεια Ελλάδα μέχρι το τέλος της χρονιάς που διανύουμε. Συνολικά οι επενδύσεις που έχουν προγραμματιστεί την επόμενη διετία σε Ελλάδα και Ρουμανία αγγίζουν τα 50 εκατ. ευρώ.º.

Ελληνικά Καλώδια

Στη δημιουργία παραγωγικής μονάδας κατασκευής υποβρυχίων καλωδίων μέσης και υψηλής τάσεως σκοπεύει να προβεί η εταιρεία Ελληνικά Καλώδια. Πρόκειται για μια επένδυση 20 εκατομμύρια ευρώ που θα διατεθούν για την ανέγερση κτιρίου και την αγορά μηχανολογικού εξοπλισμού. Η εταιρεία έχει ήδη επεκτείνει την συμφωνία παροχής τεχνογνωσίας με την ιαπωνική FURUKAWA ELECTRIC από τα καλώδια ξηράς Υψηλής και Υπερυψηλής τάσης έως 400kV, στα υποβρύχια καλώδια Μέσης και Υψηλής τάσης έως 150kV.

Φυσικά υπάρχουν και εταιρείες που έχουν χαράξει μακροπρόθεσμη επενδυτική στρατηγική. Σε αυτές συγκαταλέγονται η ΕΥΔΑΠ και ΟΛΠ που μέσα στην επόμενη πενταετία θα «τρέξουν» επενδύσεις ύψους 1,261 δισ. ευρώ. Στην περίπτωση της ΕΥΔΑΠ οι επενδύσεις θα αφορούν κατά κύριο λόγο έργα κανονιστικής και περιβαλλοντικής συμμόρφωσης (ιδιαίτερα στην ευρύτερη περιοχή της Ανατ. Αττικής), ενώ ο ΟΛΠ με στόχο να προσελκύσει μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά και να το καθιερώσει ως κεντρικό λιμάνι κρουαζιέρας στην Ανατ. Μεσόγειο, προχωράει σε επενδύσεις ύψους 294 εκατ., ώστε να αναβαθμίσει την υφιστάμενη υποδομή του λιμανιού. Σημαντικό μέρος αυτής της επένδυσης θα περιλαμβάνει την επέκταση του νότιου λιμένα με χωρητικότητα για τέσσερις νέες θέσεις ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων, άνω των 400 μέτρων, που προορίζονται για πλοία νέας γενιάς.