Με επιφύλαξη αντιμετωπίζουν οι θεσμοί πολλές από τις νέες προτάσεις μεταρρυθμίσεων που κατέθεσε χθες Τετάρτη στην Ομάδα των Βρυξελλών (Brussels Group) η ελληνική κυβέρνηση και οι οποίες οδηγούν σε εκτιμώμενο πρωτογενές πλεόνασμα άνω του 3% του ΑΕΠ για το 2015. Ως θετικό αναγνωρίζεται από την πλευρά των ΔΝΤ, ΕΕ και ΕΚΤ πως πλέον η συζήτηση γίνεται στη βάση των στόχων του αρχικού προγράμματος και έχει εγκαταλειφθεί η «ασάφεια» σε σχέση με το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος. Θα πρέπει να τονισθεί πως μέχρι την παρελθούσα Παρασκευή και πριν την εκκίνηση των συζητήσεων του Brussels Group η κυβέρνηση μιλούσε για πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ για το 2015.
Πάντως, η νέα λίστα μεταρρυθμίσεων που αποκάλυψαν χθες οι Financial Timesδεν έχει τύχει επεξεργασίας από τις τεχνικές ομάδες των θεσμών στην Αθήνα αν και έχει περιέλθει μερικώς σε γνώση των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών – δεν συντάχθηκε από αυτές-.Oυσιαστικά, όπως τονίζουν ανώτατα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, επιδίωξη της κυβέρνησης είναι να υιοθετήσει την αρχική της διακήρυξη για διατήρηση του 70% των παρεμβάσεων του Μνημονίου και αντικατάσταση του εναπομείναντος 30% με νέες ισοδύναμες παρεμβάσεις. Η σχετική λίστα που κατά την κυβέρνηση βασίζεται στο πλαίσιο της συμφωνίας της 20ης Φεβρουαρίου προβλέπει τρία διαφορετικά σενάρια για την διαμόρφωση του πρωτογενούς πλεονάσματος το 2015.
Αργεί η χρηματοδότηση
Ωστόσο, όπως έγινε και χθες φανερό στο EWG, οι δανειστές απορρίπτουν- προς το παρόν τουλάχιστο- το ελληνικό αίτημα για τμηματική καταβολή του πακέτου των δόσεων των 7,2 δισ. ευρώ και για λήψη άμεσης πολιτικής απόφασης για το θέμα. Θεωρούν επίσης ότι χάθηκε πολύς χρόνος, και δεν διατίθενται – προς το παρόν – όπως έκαναν σαφές χθες στο EWG να υπάρξει απόφαση πριν το τέλος του μήνα. Επιστρέφουν τις «λίστες» στα τεχνικά κλιμάκια για αναλυτική κοστολόγηση και αποτίμηση τα οποία τις επόμενες ημέρες θα εργάζονται με… εορταστικούς ρυθμούς λόγω του καθολικού Πάσχα. Στόχος από ελληνικής πλευράς πάντως, παραμένει όπως αναφέρεται στην εισαγωγή της νέας λίστας «σε πρώτη φάση να ξεκλειδώσει βραχυπρόθεσμη χρηματοδότηση που θα επιτρέψει στην ελληνική κυβέρνηση να ανταποκριθεί άμεσα στις υποχρεώσεις της», με πρόσβαση στην ρευστότητα της ΕΚΤ και μεγαλύτερη δυνατότητα έκδοσης εντόκων.
• Μέτρα (παλιά και καινούργια) με απόδοση από 4,68 έως 6,11 δισ. ευρώ
• Παροχές 1,148 δισ. ευρώ
• Πρωτογενές πλεόνασμα από 3,1% έως-3,9% του ΑΕΠ το 2015 μετά τα μέτρα με σενάριο βάσης (σ.σ. αν δεν ληφθεί κανένα μέτρο) πρωτογενές πλεόνασμα 1,2% του ΑΕΠ φέτος.
• Χρηματοδοτικές ανάγκες 2015 στα 19 δισ. ευρώ (έναντι 21,7 δισ. ευρώ προηγουμένως)
• ΑΕΠ στο 1,4% φέτος και στο 2,9% το 2016, πρόβλεψη πολύ χαμηλότερη σε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις (2,9% και 3,7% αντίστοιχα)
• Ανεργία στο 23,4% φέτος και στο 21,1% το 2016 (πρόβλεψη υψηλότερη σε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις για 22,6 και 19,5%).
• Το καθαρό δημοσιονομικό όφελος (εκτός παροχών) προσδιορίζεται σε 3,536 δισ. ευρώ – 4,963 δισ. ευρώ.
• Το δημοσιονομικό όφελος από αποκρατικοποιήσεις (σ.σ. σύμφωνα με τους δημοσιονομικούς κανόνες πάντως προστίθεται στο χρέος και όχι στο έλλειμμα) είναι 1,5 – 1,6 δισ. ευρώ για το 2015 (με βάση τα δύο σενάρια του προγράμματος).
• Πέρα από τα μέτρα που υπολογίζονται για την επίπτωσή τους υπάρχουν και πολλές άλλες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που εκτιμάται ότι δεν θα έχουν επίπτωση και περιλαμβάνουν από το όχημα για τα «κόκκινα δάνεια» (σ.σ. θεωρείται ως μη επίπτωση η χρήση αποθεματικού του ΤΧΣ) έως μεταρρυθμίσεις στις αγορές.
Πηγή:(ΑΠΕ-ΜΠΕ, in.gr, capital.gr)
Πηγή:www.capital.gr