• Σήμερα είναι: Παρασκευή, 4 Οκτωβρίου, 2024

Το στίγμα της εβδομάδας

 

 

Η σύνδεση της ελάφρυνσης του χρέους με την ανάπτυξη δεν είναι αντιπαραγωγική. Τόσο η Ελλάδα, όσο και οι πιστωτές της εργάζονται επί του μηχανισμού ανάπτυξης για να το κάνουν πιο συγκεκριμένο», δήλωσε ο επικεφαλής του ESM Κλάους  Ρέγκλινγκ σε συνέντευξή του στην Καθημερινή. «Αν η Ελλάδα επιθυμεί περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους, που σημαίνει ότι οι πιστωτές θα πρέπει να χορηγήσουν κάτι επιπλέον, τίθεται το λογικό ερώτημα πώς οι χώρες πιστωτές θα βεβαιωθούν ότι εφαρμόζονται τα συμφωνηθέντα, ότι δεν θα υπάρξει πισωγύρισμα  μεταρρυθμίσεων και ότι θα τηρηθούν οι υποσχέσεις σε σχέση με το πρωτογενές πλεόνασμα, με τις μελλοντικές φορολογικές πολιτικές , με τις ιδιωτικοποιήσεις , με τη μείωση των κόκκινων δανείων.  Ο στόχος είναι να διασφαλιστεί ότι αυτά τα πράγματα υλοποιούνται πραγματικά όπως έχει συμφωνηθεί», αναφέρει.

Η συμμετοχή του ΔΝΤ θα ήταν ένα επιπλέον σημάδι ότι το πρόγραμμα του ESM πηγαίνει καλά αναφέρει και τονίζει πως «οι αγορές έχουν αντιδράσει καλά τους τελευταίους 12 μήνες με την εφαρμογή του προγράμματος και τις διάφορες αξιολογήσεις. Οι αποδόσεις του ελληνικού ομολόγου έχουν μειωθεί δραματικά περίπου στο 3,7% για το δεκαετές. Αυτή είναι μεγάλη βελτίωση . Η απόφαση του ΔΝΤ όσον αφορά την Ελλάδα είναι ένα από τα στοιχεία που θα παίξουν θετικό ρόλο στο να ενισχύσει τη θετική εικόνα που έχουν οι αγορές».

 

Αναλυτές τραπεζών για την οικονομία

Τις εκτιμήσεις τους για την πορεία και τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας, τις εξελίξεις γύρω από τα ελληνικά ομόλογα, αλλά κυρίως για την εποχή που ξεκινά μετά το καλοκαίρι του 2018 διατυπώνουν οι οικονομικοί αναλυτές τραπεζών κ.κ. Ηλίας Λεκκός, Παναγιώτης Καπόπουλος, Τάσος Αναστασάτος και ο οικονομολόγος, καθηγητής Κώστας Μελάς. Ο επικεφαλής Οικονομικής Ανάλυσης & Επενδυτικής Στρατηγικής Τράπεζα Πειραιώς Ηλίας Λεκκός, αναφέρει ότι τα μακροοικονομικά στοιχεία και η πορεία των αγορών στο κλείσιμο του 2017 και στις αρχές του 2018 μόνο θετικά μηνύματα μεταφέρουν αναφορικά με την πορεία της ελληνικής οικονομίας, η οποία αναμένεται να αναπτυχθεί με ρυθμό 2% το τρέχον έτος.

Όπως εκτιμά, μεταξύ άλλων, ο κ. Λεκκός, πιο σημαντικό από το 2% είναι το γεγονός ότι σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια, η ανάπτυξη του 2017 και κυρίως του 2018 εδράζεται, όχι μόνο στον τουρισμό, αλλά και στη μεταποίηση, στο εμπόριο αγαθών και υπηρεσιών και στις εξαγωγές. «Οι θετικές αυτές οικονομικές επιδόσεις είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές, καθώς σύμφωνα με την άποψή μου η πορεία της οικονομίας το 2018 θα αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα για την πορεία της ανάπτυξης σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα και σίγουρα για τα έτη έως το 2020», αναφέρει.

Παράλληλα, με την αναπτυξιακή προσπάθεια ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στην αποφυγή κινδύνων, οι οποίοι θα μπορούσαν δυνητικά να εκτρέψουν την ελληνική οικονομία από την αναπτυξιακή τροχιά, σημειώνει ο κ. Λεκκός. «Οι δύο βασικοί κίνδυνοι στους οποίους αναφέρομαι είναι η μετάβαση και διαχείριση της μετα -μνημονιακής εποχής, καθώς και οι συζητήσεις αναφορικά με τη διευθέτηση του ελληνικού χρέους. Και τα δύο αυτά ζητήματα παρά το γεγονός ότι παρουσιάζουν πολύπλοκες τεχνικές πλευρές, έχουν αποκτήσει έντονο πολιτικό χρώμα και χαρακτήρα, γεγονός που δημιουργεί κίνδυνο εγκλωβισμού τους σε πολιτικούς συσχετισμούς και συμβιβασμούς, σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, γεγονός που ενδέχεται να εντείνει αντί να εξομαλύνει τη μεταβλητότητα στο ελληνικό οικονομικό σκηνικό», προσθέτει.

Ο Παναγιώτης Καπόπουλος, διευθυντής της Διευθύνσεως Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank, επισημαίνει ότι η περαιτέρω βελτίωση του οικονομικού κλίματος και η ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητος, το πρώτο εξάμηνο του 2018, σε συνδυασμό με την περαιτέρω βελτίωση της κατατάξεως του ελληνικού αξιόχρεου από τους διεθνείς οίκους αξιολογήσεως- η οποία, ωστόσο, εξακολουθεί να παραμένει σε χαμηλό επίπεδο παρά την πρόσφατη αναβάθμιση από την S&P- αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για την περαιτέρω αποκλιμάκωση των αποδόσεων των ομολόγων, έτσι ώστε η προσφυγή στις αγορές να μην οδηγήσει εκ νέου σε αύξηση του κόστους δανεισμού του ελληνικού Δημοσίου.

Ο κ. Καπόπουλος εκτιμά, μεταξύ άλλων, ότι επιτάχυνση της ανακάμψεως της ελληνικής οικονομίας και η επάνοδος στις αγορές, προϋποθέτουν την πλήρη εφαρμογή των ιδιωτικοποιήσεων και μεταρρυθμίσεων που συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο του τρίτου προγράμματος, καθώς και τον σχεδιασμό εξόδου από το πρόγραμμα, υπό το φώς της πρόσφατης εμπειρίας χωρών, όπως η Κύπρος και η Πορτογαλία, λαμβάνοντας υπ’ όψιν την ιδιαιτερότητα της Ελλάδος ως προς το ύψος του δημοσίου χρέους.

Επισημαίνει ότι απαιτείται, συνεπώς, η δημιουργία ενός αποθέματος ρευστών διαθεσίμων για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών την επόμενη διετία που θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη των αγορών. Παράλληλα, η εξειδίκευση των μέτρων ελαφρύνσεως του χρέους στην κατεύθυνση της δηλώσεως του Eurogroup του Μαΐου του 2016, που επιβεβαιώθηκε τον Ιούνιο του 2017, θα βελτιώσει τις επενδυτικές προσδοκίες διασφαλίζοντας την ομαλή επιστροφή στις αγορές, καθώς οι εκθέσεις βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους θα μπορούν να καταρτισθούν με ρεαλιστικές υποθέσεις και παραμέτρους, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη του διεθνούς επενδυτικού κοινού, αναφέρει μεταξύ άλλων ο κ.Καπόπουλος

Ο οικονομικός αναλυτής της Eurobank Τάσος Αναστασάτος, επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι για το 2018, η επίσημη πρόβλεψη είναι πιο αισιόδοξη, για ρυθμό ανάπτυξης του ΑΕΠ 2,5%, με ένα στοιχείο αμφιβολίας, ωστόσο, να εντοπίζεται στο γεγονός ότι βασίζεται στην υπόθεση διψήφιας ανόδου των επενδύσεων.

Ως εκ τούτου, εκτιμά ο Τάσος Αναστασάτος, το κλειδί για την επιτυχή πορεία εξόδου από την κρίση δεν είναι η τυπολογία του μεταμνημονιακού καθεστώτος αλλά το περιεχόμενο των οικονομικών πολιτικών. Είναι σημαντικό, σύμφωνα με τον οικονομικό αναλυτή της Eurobank, να ανακτηθούν βαθμοί ελευθερίας στην άσκηση της πολιτικής αλλά με παράλληλη διασφάλιση της δημοσιονομικής σταθερότητας.

Ακόμα πιο σημαντικό όμως είναι να επιδειχθεί «ιδιοκτησία» στην προώθηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Μία εμπροσθοβαρής εφαρμογή ενός ελληνικού σχεδίου μεταρρυθμίσεων στις αγορές προϊόντων και τη δημόσια διοίκηση, παρεμβάσεις για την επιτάχυνση της απονομής της δικαιοσύνης, προώθηση εμβληματικών ιδιωτικοποιήσεων και ένα πιο φιλικό στην ανάπτυξη δημοσιονομικό μείγμα με μειώσεις επιλεγμένων φόρων, θα έπειθε πολίτες και αγορές ότι η Ελλάδα δεν χρειάζεται εξωτερικές δεσμεύσεις για να παραμείνει σε πορεία αναπτυξιακής σύγκλισης με την ΕΕ. Αυτό θα λειτουργούσε ευεργετικά, τόσο στο κόστος δανεισμού, όσο και -σημαντικότερο- στην προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων, αναφέρει ο κ. Αναστασάτος.

Ο οικονομολόγος, καθηγητής Κώστας Μελάς, αναφέρει ότι οι προβλέψεις διεθνών και εγχώριων φορέων συγκλίνουν στην πρόβλεψη για το ρυθμό μεγέθυνσης του ΑΕΠ από 2% και άνω, με ανώτατο όριο το 2,6%.

Η διαφοροποίηση των ανωτέρω σεναρίων, προσθέτει, δεν μπορεί παρά να σχετίζεται με διαφορετική αξιολόγηση των κινδύνων στους οποίους εκτίθεται η ελληνική οικονομικά, όπως και των παραγόντων εκείνων που η επίδρασή τους κρίνεται ως θετική.

Υπάρχουν εξωτερικοί κίνδυνοι, συνεχίζει, που μπορούν να προέλθουν από την αβεβαιότητα για την έκβαση της διαδικασίας αποχώρησης της Μ. Βρετανίας από την ΕΕ, καθώς και η ενίσχυση των πολιτικών προστατευτισμού στις ΗΠΑ.

Επίσης, σημειώνει, σοβαρός κίνδυνος μπορεί να προέλθει από την μεταβλητότητα του παγκόσμιου χρηματοπιστωτικού τομέα ,από την αναμενόμενη σκλήρυνση της νομισματικής πολιτικής (FED), αλλά και από τις πολιτικές εξελίξεις σε διάφορες χώρες της ΕΕ.

Ν.Καραμούζης

“Μετά την τραυματική δεκαετία στη σύγχρονη ελληνική ιστορία της χώρας μας, έχουμε πια τις προϋποθέσεις να μιλήσουμε για την επόμενη ημέρα.Έχουμε δηλαδή την ευκαιρία και την υποχρέωση να δείξουμε ότι βγάλαμε τα σωστά συμπεράσματα από τις θυσίες στις οποίες υποχρεώθηκε η ελληνική κοινωνία”, σημειώνει σε άρθρο του στην “Καθημερινή της Κυριακής, ο Νικόλαος Καραμούζης, πρόεδρος της Eurobank και επικεφαλής της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών.

Στη συνέχεια της παρέμβασής του ο κ. Καραμούζης επισημαίνει ότι η χώρα βρίσκεται αντιμέτωπη με τη σημαντικότερη πρόκληση του μέλλοντός της. “Να σημειώσει μια ρεαλιστική, τολμηρή, συλλογική και πειστική εθνική αναπτυξιακή στρατηγική εξόδου από την κρίση, χωρίς οξύτητες”.

Για τον πρόεδρο της Eurobank και της ΕΕΤ τρία είναι τα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν για να απελευθερωθούν οι παραγωγικές και δημιουργικές δυνάμεις της χώρας:

Το πρώτο βήμα είναι κυρίως πολιτικό ζήτημα, επισημαίνει. “Να διαμορφώσουμε συλλογικά ένα εθνικό σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης, που θα συνοδεύεται από τη βούληση και τη δέσμευση της χώρας να ορθοποδήσει χάρη στις δικές της δυνάμεις, βασιζόμενη στα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, χωρίς ξένα δεκανίκια, ατέρμονη εποπτεία, μνημόνια και εισαγόμενη αξιοπιστία, πείθοντας τις αγορές και τους πολίτες και ενισχύοντας την αναγκαία εθνική αυτοπεποίθηση και αισιοδοξία”.

Το δεύτερο βήμα είναι να διευκολύνουμε με μια σειρά αποφάσεων την απρόσκοπτη υλοποίηση του νέου παραγωγικού και αναπτυξιακού προτύπου μειώνοντας σημαντικά τις αβεβαιότητες και το αρνητικό κλίμα στις αγορές σε πέντε κρίσιμα ζητήματα: α) “με τα stress test θα επιβεβαιωθούν η χρηματοοικονομική ισχύς, η φερεγγυότητα και η θωράκιση του τραπεζικού συστήματος”, β) “με την απόφαση για τις πρόσθετες παραμέτρους ρύθμισης του χρέους”, γ) “να ενισχυθεί το θετικό κλίμα με τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο πρόγραμμα μέχρι τη λήξη του”, δ) “να συμφωνήσουμε μέσω συναινέσεων ότι θα τηρήσουμε τις δημοσιονομικές δεσμεύσεις που έχουν ψηφιστεί για το 2019 και το 2020, καθώς και τη δημιουργία πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2022”, και ε) “να αρθούν οι κεφαλαιακοί περιορισμοί το αργότερο έως τον Αύγουστο του 2018”.

Τρίτο σημαντικό βήμα, κατά τον κ. Καραμούζη, είναι να διαμορφώσουμε με ειλικρίνεια και ρεαλισμό ευρύτερες συναινέσεις γύρω από βασικές παραδοχές του νέου αναπτυξιακού προτύπου.

Καταλήγοντας, ο κ. Καραμούζης τονίζει πως “το κράτος-επιχειρηματίας στην Ελλάδα απέτυχε – δεν δημιουργεί δουλειές, πλούτο, ευκαιρίες, αλλά ελλείμματα, γραφειοκρατία και αναποτελεσματικότητα”.

 

Τι δήλωσαν οι αυτοπασχολούμενοι

Αποδοχές μέχρι το ύψους του κατώτατου μισθού δήλωσαν για το 2016 σχεδόν 600.000 ελεύθεροι επαγγελματίες και αυταπασχολούμενοι.Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του Υπ. Εργασίας,  το 81% των επαγγελματιών δήλωσαν στην εφορία αποδοχές έως 586 ευρώ/μήνα και 7.032 ευρώ σε ετήσια βάση για το 2016.Έτσι μόλις το 21% της ίδιας κοινωνικής κατηγορίας δήλωσε πάνω από 586 ευρώ.Όσοι αυταπασχολούμενοι δήλωσαν έως 586 ευρώ/μήνα θα καταβάλλουν από τον επόμενο μήνα  τις ελάχιστες ασφαλιστικές εισφορές οι οποίες αντιστοιχούν στο 26,9% του 85% του αθροίσματος που προκύπτει από το καθαρό εισοδήματος του 2016 συν τις εισφορές που έπρεπε να καταβάλλουν με βάση το καθαρό εισοδήμα του 2016,αλλά και μία κράτηση 10 ευρώ υπέρ του ΟΑΕΔ.

 

Διαγραφή χρεών

Στο ξεκαθάρισμα του τεράστιου καταλόγου των φορολογούμενων που έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη φορολογική διοίκηση ετοιμάζεται να προχωρήσει το υπουργείο Οικονομικών

Σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο κείμενο του επικαιροποιημένου μνημονίου, έως τον ερχόμενο Μάρτιο το υπουργείο Οικονομικών θα προωθήσει την τροποποίηση της νομοθεσίας προκειμένου να καθοριστούν ξεκάθαρα κριτήρια για την μη εισπραξιμότητα των φορολογικών οφειλών που θα επιτρέψει την οριστική διαγραφή τους. Επί της ουσίας πρόκειται για μια κίνηση που θα ξεκαθαρίσει το τοπίο για τις φορολογικές υπηρεσίες προκειμένου να επικεντρωθούν σε οφειλές που οι φορολογούμενοι μπορούν να εξοφλήσουν αλλά δεν το κάνουν. Δηλαδή να επικεντρωθούν στους λεγόμενους “στρατηγικούς κακοπληρωτές της εφορίας”.

Η διαγραφή χρεών θα οδηγήσει για πρώτη φορά και στη μείωση των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών των ιδιωτών προς το δημόσιο τα οποία ξεπερνούν τα 100 δισεκατομμύρια ευρω, αν και από αυτά θεωρούνται εισπράξιμα μόλις τα 15 έως 20 δισ ευρώ.

 

Εκτιμήσεις για την ανεργία

Η υπουργός αναπληρωτής Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Ράνια Αντωνοπούλου, σε συνέντευξή της στη εφ, “Νέα Σελίδα” αναφέρεται στο πρόγραμμα του ΟΑΕΔ για οικονομικά κίνητρα σε αυτοαπασχολούμενους νέους ηλικίας έως 35 ετών να προσλάβουν 20.000 ανέργους, στο πρόγραμμα προώθησης στη μισθωτή εργασία 10.000 άνεργων αποφοίτων ΑΕΙ και ΤΕΙ που θα υλοποιηθεί το επόμενο διάστημα και στην άμεση ενεργοποίηση προγράμματος μετατροπής μερικής σε πλήρη απασχόληση για 3.000 άτομα που απευθύνεται σε ιδιωτικές επιχειρήσεις οι οποίες απασχολούν εργαζόμενους με καθεστώς μερικής απασχόλησης.

Οπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, στη συνέντευξή της η κ. Αντωνοπούλου εκτίμησε ότι στο τέλος του 2018 η ανεργία θα έχει υποχωρήσει κάτω από το 18%, ενώ σε ό,τι αφορά την ανάκαμψη της οικονομίας είπε ότι “είναι ξεκάθαρο πως η οικονομία έχει εισέλθει σε αναπτυξιακή τροχιά.

 

 

(πηγες: Καθημερινή, ΑΝΑ-ΜΠΕ, Capital.gr, euro2day.gr, Νέα Σελίδα)

Σημαντικά Ελεγκτικά, Λογιστικά και Φορολογικά Θέματα της τελευταίας περιόδου.

 

1)      ΕΛΤΕ – Διενέργεια Ποιοτικών Ελέγχων έτους 2018.

Ιστοσελίδα http: www.elte.org.gr

http://www.elte.org.gr/images/files/pdf/anakoinosi_002_2018.pdf

2)      Έκδοση τιμολογίου στο τέλος της χρήσης για συνεχιζόμενη παροχή λογιστικών υπηρεσιών

Ιστοσελίδα : e-forologia.gr

https://www.e-forologia.gr/forum/viewtopic.aspx?id=38569

3)      Δέκα σημεία προσοχής στα αποτελέσματα φορολογικών ελέγχων

Ιστοσελίδα : taxheaven.gr

https://www.taxheaven.gr/laws/circular/view/id/27952

4)      Kατευθυντήριες γραμμές σχετικά με επερχόμενους κανόνες προστασίας των δεδομένων (GDPR)

Ιστοσελίδα : taxheaven.gr

https://www.taxheaven.gr/news/news/view/id/39128

5)      Για επισφαλή απαίτηση που δημιουργήθηκε από χορήγηση δανείου σε τρίτο, δεν παρέχεται η δυνατότητα σχηματισμού εκπιπτόμενης φορολογικά πρόβλεψης

(Αναδημοσίευση από το ενημερωτικό δελτίο Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου 2017 της ΣΟΛ ΟΡΚΩΤΟΙ ΛΟΓΙΣΤΕΣ Α.Ε.)

Ιστοσελίδα : taxheaven.gr

https://www.taxheaven.gr/news/news/view/id/38549

6)      Μίσθωση υπαγόμενη σε ΦΠΑ και τρόπος καταχώρισης συμφωνητικού

Περιοδικό «ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ»

http://epixeirisi.gr/ΒΗΜΑ-ΛΟΓΙΣΤΩΝ/22800/Μίσθωση-υπαγόμενη-σε-ΦΠΑ-και-τρόπος-καταχώρισης-συμφωνητικού

7)      ΠΟΛ. 1012/2018 Η απόφαση για τη μείωση των προστίμων ή των πρόσθετων φόρων με το ν. 4512/2018

Ιστοσελίδα : www.forin.gr

https://www.forin.gr/articles/article/23379/pol-1012-2018

8)      Επιδοτούμενα προγράμματα και λογιστικός χειρισμός.

Ιστοσελίδα : e-forologia.gr

https://www.e-forologia.gr/lawbank/document.aspx?digest=77969CEA4BE880.1D031AEA53&version=2017/10/24