Ένα πρώτο βήμα στη διαπραγμάτευση για την μη περικοπή των συντάξεων και για την εφαρμογή όλων των αντιμέτρων/ παροχών του 2019 λαμβάνει χώρα σήμερα, με τις ανακοινώσεις που θα γίνουν από την Εurostat και την ΕΛΣΤΑΤ για το “παρελθόν”. Δηλαδή για την πιστοποίηση των δημοσιονομικών στοιχείων της προηγούμενης τετραετίας. Πρόκειται για την καθιερωμένη ανακοίνωση ανά εξάμηνο των δημοσιονομικών επιδόσεων όλων των κρατών μελών στο πλαίσιο της “διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος” η οποία στο παρελθόν είχε αποκαλύψει τους “αστερίσκους” στα ελληνικά στοιχεία με τις γνωστές δημοσιονομικές περιπέτειες στις οποίες είχε εισέλθει η χώρα. Αυτό που αναμένεται σήμερα είναι: · Να μην υπάρχουν “αστερίσκοι”, δηλαδή να μην υπάρχουν ενστάσεις για κάποια από τα δημοσιονομικά μεγέθη (σ.σ. κάτι που συνεχώς επιτυγχάνεται τα τελευταία χρόνια) και να διατηρηθεί η δημοσιονομική επίδοση του 2017 στο ίδιο τουλάχιστον επίπεδο (δηλαδή να μην υπάρξει όπως έχει συμβεί το 2017 για την επίδοση του 2016 επανυπολογισμός των πρωτογενών πλεονασμάτων επί τα χείρω).
Σχετικά με την καταβολή ή όχι των συντάξεων ενδείξεις θα υπάρξουν στα μέσα Νοεμβρίου αλλά οι οριστικές αποφάσεις θα ληφθούν στις 3 Δεκεμβρίου κατά τη συνεδρίαση του Eurogroup. Προηγουμένως θα πρέπει τα τεχνικά κλιμάκια να ξεσκονίσουν τα δημοσιονομικά στοιχεία του προϋπολογισμού για το 2018 και το 2019 προκειμένου να διαπιστώσουν το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος αλλά και του υπερπλεονάσματος.
Υπενθυμίζεται ότι τα «Νέα Σαββατοκύριακο» αποκάλυψαν ότι το ΔΝΤ έδωσε το πράσινο φως για να διαπραγματευτεί η Ελλάδα με την Κομισιόν σχετικά με τις συντάξεις. Ωστόσο, υπάρχουν αντικρουόμενες φωνές μέσα στις τάξεις των δανειστών. Χαρακτηριστική είναι και η αναφορά του Λαρς Φελντ, διευθυντή του Ινστιτούτου Οϊκεν (Εuken Institut) με έδρα το Φράιμπουργκ, που ανήκει στο Συμβούλιο των πέντε «σοφών» οικονομολόγων, σε συνέντευξή του στα «ΝΕΑ» διατυπώνει την πρόβλεψη ότι μετά το τέλος του Μνημονίου οι συνθήκες δανεισμού της Ελλάδας θα επιδεινωθούν. Στο ενδεχόμενο ακύρωσης της νέας μείωσης των συντάξεων από 1-1-2019 απαντά ότι θα έδινε σαφές μήνυμα ότι η Ελλάδα δεν προτίθεται να παραμείνει σε πορεία μεταρρυθμίσεων.
Έμμεση φορολογία
Η Ελλάδα είναι η χώρα με τη μεγαλύτερη έμμεση φορολογία στην ευρωζώνη και θα διατηρήσει τη θέση αυτή και το 2019, σύμφωνα με τα προσχέδια προϋπολογισμών που κατέθεσαν τα 19 κράτη μέλη στην Κομισιόν.
Όπως αναφέρει η Καθημερινή, οι φόροι στην «παραγωγή και στις εισαγωγές» – ένα καλάθι που περιλαμβάνει από τον ΦΠΑ μέχρι τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης – θα αντιστοιχούν το 2018 στο 17,3% του ελληνικού ΑΕΠ, το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των 19 χωρών-μελών.
Από τις προβλέψεις των χωρών μελών της ευρωζώνης προκύπτει ότι η Ελλάδα θα παραμείνει στην πρώτη θέση και το 2019, με τη Γαλλία και την Κύπρο να είναι οι μόνες χώρες που βρίσκονται κοντά στην ελληνική επίδοση.
Την ίδια στιγμή η Ελλάδα είναι η χώρα της ευρωζώνης με τη μεγαλύτερη διαφορά στην απόδοση της έμμεσης και άμεσης φορολογίας. Συγκεκριμένα η άμεση φορολογία επιβαρύνει τους πολίτες με φόρους που ανέρχονται στο 10% του ΑΕΠ, διαφορά 7,3 μονάδων σε σχέση με την έμμεση φορολογία.
Εναλλακτικό σχέδιο για τις τράπεζες
Εναλλακτικό πλάνο-ανάσα που αν εφαρμοστεί θα επιταχύνει σημαντικά την εξυγίανση των τραπεζικών ισολογισμών σχεδιάζει η Τράπεζα της Ελλάδος. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της εφημερίδας Το Βήμα, η πρόταση που βρίσκεται στη φάση της τεχνικής επεξεργασίας από τις υπηρεσίες της κεντρικής τράπεζας σχετίζεται με την παράκαμψη των περιορισμών που δημιουργεί ο νόμος για την αναβαλλόμενη φορολογία.
Με τον τρόπο αυτόν θα ανοίξει ο δρόμος στις ελληνικές τράπεζες για χρήση των κεφαλαιακών τους μαξιλαριών στη μάχη που δίνουν με τον χρόνο, τους δανειολήπτες, αλλά και τις αγορές, για να επαναφέρουν τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματά τους σε μονοψήφια ποσοστά.
Πρόκειται για σχεδιασμό ανεξάρτητο από τη λύση που έχει προτείνει το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ). Η τελευταία προβλέπει την παροχή κρατικών εγγυήσεων με στόχο την πώληση σε τρίτους προβληματικών χαρτοφυλακίων, σε τιμές που δεν θα προκαλέσουν ζημιές στα ετήσια αποτελέσματα χρήσης των συστημικών ομίλων.
Η εναλλακτική ωστόσο που αναμένεται να προτείνει η εγχώρια νομισματική αρχή έχει διαφορετική λογική. Συγκεκριμένα, θα επιτρέψει στις τραπεζικές διοικήσεις να καθαρίσουν ταχύτερα τα δάνειά τους, χωρίς να ενεργοποιηθεί η νομοθεσία για την αναβαλλόμενη φορολογία, όπως αυτή ισχύει σήμερα.
Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας εκτιμά ότι εφόσον ληφθούν οι απαραίτητες εγκρίσεις από τις αρμόδιες αρχές, ο χρόνος για την υλοποίηση του υπό διαμόρφωση πλάνου δεν θα ξεπεράσει τους 8 μήνες, έναντι τουλάχιστον 2 ετών που χρειάζονται για τη σύσταση μιας κεντρικής bad bank.
Το εξωδικαστικό – σχέδια
Μέσα στις επόμενες ημέρες θα παραδώσει η ελληνική πλευρά στα τεχνικά κλιμάκια των δανειστών, το φάκελο με τον οποίο θα επιχειρηθεί η διεύρυνση του Εξωδικαστικού σε μισθωτούς, συνταξιούχους κι ελεύθερους επαγγελματίες που δεν μπόρεσαν για τεχνικούς λόγους να υπαχθούν ως τώρα στη ρύθμιση των 120 δόσεων.
Το στοίχημα είναι κρίσιμο, αν λάβει κανείς υπόψιν ότι περίπου 4.000.000 πολίτες χρωστάνε περίπου 182 δισ. στην εφορία, άλλα 35 δισ. ευρώ στα ασφαλιστικά ταμεία, ενώ λίγο ως πολύ οι ίδιοι άνθρωποι έχουν «κόκκινα» δάνεια 88 δισ. ευρώ. Αν αυτή η βόμβα δεν απενεργοποιηθεί, η έκρηξη στην οικονομία θα είναι τρομακτικής ισχύος.
Ο σχεδιασμός για μισθωτούς- συνταξιούχους κινείται πάνω στους εξής άξονες:
- Δυνατότητα ρύθμισης ως 120 δόσεις για χρέη ως και τη χρήση του 2017. Από το χρόνο εφαρμογής των νέων διατάξεων θα εξαρτηθεί αν μπορούν να συμπεριληφθούν και οφειλές. της τρέχουσας χρήσης, οι οποίες εκτιμάται ότι ως το Δεκέμβριο θα έχουν φτάσει στα 10- 11 δισ. ευρώ.
- Ελάχιστη καταβολή (δόση) 50 ευρώ.
- «Κούρεμα» 85% στις προσαυξήσεις και τόκους. Είναι πολύ πιθανόν το μέγεθος του «κουρέματος» να κλιμακώνεται ανάλογα με την περιουσιακή κατάσταση του οφειλέτη.
- Όπως ακριβώς συμβαίνει με τον Εξωδικαστικό, δεν θα τεθεί όριο οφειλής για την υπαγωγή στη ρύθμιση.
- Ο «κόφτης» θα ενεργοποιείται με βάση τη συνάρτηση ύψους οφειλής- περιουσιακής κατάστασης. Με αυτόν τον τρόπο θα αποκλείονται οφειλέτες, οι οποίοι έχουν ακίνητα ή καταθέσεις πολλαπλάσιες του χρέους τους. Σημειωτέον ότι στον Εξωδικαστικό, για οφειλές ως 20.000 ευρώ δεν ισχύει ο λόγος χρέους/περιουσιακής κατάστασης.
(πηγές: Capital.gr, ΤΟ ΒΗΜΑ, Η Καθημερινή, iefimerida.gr, Το Πρώτο Θέμα)
Σημαντικά Ελεγκτικά, Λογιστικά και Φορολογικά Θέματα της τελευταίας περιόδου.
1) ΣΛΟΤ 1717/2018 Χειρισμός επιχορηγήσεων κατά την αρχική αναγνώριση στα ΕΛΠ
http://www.elte.org.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=559&catid=2&lang=el&Itemid=101
2) ΣΛΟΤ 1759/9-10-2018
Λογιστική αντιμετώπιση εξωκεφαλαιακών εισφορών ΙΚΕ
http://www.elte.org.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=558&catid=2&lang=el&Itemid=101
3) Απεικόνιση μακροπροθέσμων υποχρεώσεων στα ΕΛΠ όταν υπήρχαν οι συνθήκες, αλλά όχι η πρόθεση να καταγγελθούν. ΣΟΛ ΑΕ Εταιρεία ορκωτών ελεγκτών λογιστών
https://www.e-forologia.gr/cms/viewContents.aspx?id=211781
4) Διαδικασία επιστροφής ΦΠΑ . Γιώργος Παπαδόπουλος
Οικονομολόγος, MSc
https://www.e-forologia.gr/cms/viewContents.aspx?id=211721
5) Συχνές ερωτήσεις-απαντήσεις (Ενημερωμένο) Δηλώσεις ΦΠΑ-VIES
https://www.taxheaven.gr/laws/circular/view/id/28305
6) ΣτΕ 1774/2018 Δεν οφείλεται ΦΣΚ σε αύξηση κεφαλαίου με διαφορά υπέρ το άρτιο
https://www.taxheaven.gr/laws/circular/view/id/29632
7) Επιλογή νομικής μορφής επιχείρησης – 12 «συγκριτικοί πίνακες», με 58 σημεία σύγκρισης. Λίνα Μοντεσάντου, Tax Director της «ΩΡΙΩΝ Α.Ε.Ο.Ε.Λ».
https://www.taxheaven.gr/laws/circular/view/id/29581
8) Αντικατάσταση στο πλαίσιο «εγγύηση και ΦΠΑ»
http://epixeirisi.gr/ΒΗΜΑ-ΛΟΓΙΣΤΩΝ/23209/Αντικατάσταση-στο-πλαίσιο-«εγγύηση-και-ΦΠΑ»