• Σήμερα είναι: Πέμπτη, 12 Σεπτεμβρίου, 2024

Growth Awards Grant Thornton

Τα Growth Awards αποτελούν μία πρωτοβουλία που στόχο έχει την ανάδειξη της δημιουργικής, παραγωγικής και ανταγωνιστικής Ελλάδας, μέσα από την ολόπλευρη στήριξη της επιχειρηματικότητας και την ενθάρρυνση των επιχειρήσεων που, παρά τις αντίξοες συνθήκες και τις οικονομικές δυσκολίες, συνεχίζουν να προσπαθούν, να δημιουργούν, να καινοτομούν, να αναλαμβάνουν κινδύνους και επιχειρηματικές πρωτοβουλίες, να ανταγωνίζονται διεθνώς, να διαφοροποιούνται και να ξεχωρίζουν στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον. Πρόκειται για μία ιδέα που στοχεύει να τιμήσει τους έλληνες και τις ελληνίδες επιχειρηματίες που αποτελούν αξιόλογα παραδείγματα, να επιβραβεύσει τις επιχειρήσεις εκείνες που κατάφεραν να συνδυάσουν τις υψηλές οικονομικές επιδόσεις με μία επιτυχημένη σύγχρονη εταιρική διακυβέρνηση και ιστορία, την ισχυρή εγχώρια παρουσία τους με την εξωστρεφή δραστηριότητα, και οι οποίες διαθέτουν τη δυναμική που απαιτείται ώστε να συμβάλουν στη διαμόρφωση ενός νέου τοπίου επιχειρηματικότητας και εργασιακής κουλτούρας.

Τα Growth Awards ανέδειξαν τις 7 επιχειρήσεις που διακρίθηκαν για τον δυναμισμό και τη συνεισφορά τους στην οικονομία της χώρας

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών η τελετή απονομής των βραβείων «Growth Awards», που διοργάνωσαν από κοινού η Eurobank και η Grant Thornton.

Την έναρξη εκδήλωσης κήρυξε ο διευθύνων σύμβουλος της Eurobank κ. Φωκίων Καραβίας, ενώ χαιρετισμό απηύθυναν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης κ. Γιάννης Δραγασάκης και ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κ. Κυριάκος Μητσοτάκης.

Οι εμπνευστές της πρωτοβουλίας, ο πρόεδρος του Δ.Σ. της Eurobank κ. Νικόλαος Καραμούζης και ο διευθύνων σύμβουλος της Grant Thornton κ. Βασίλης Καζάς, αναφέρθηκαν συνοπτικά στη φιλοσοφία της πρωτοβουλίας, εξήγησαν τη διαδικασία του διαγωνισμού και παρουσίασαν τη λίστα των είκοσι εταιρειών που έφθασαν στο τελευταίο στάδιο αξιολόγησης. Στη συνέχεια, ο κεντρικός ομιλητής, κ. Bob Rosen, Global CEO Advisor & Leadership Expert, Best-selling Author, Organizational Psychologist, μίλησε για τις προκλήσεις που καλούνται να διαχειριστούν οι επιχειρηματίες σε καιρούς κρίσης, στην παρουσίασή του με θέμα «Leading Growth in an Uncertain World».

Πριν τη βράβευση, οι Partners της Grant Thornton κ.κ. Μ. Μιχαλιός και Ν. Ιωάννου παρουσίασαν τα βασικά συμπεράσματα της κλαδικής έρευνας με τίτλο «Ελληνική επιχειρηματικότητα: Οικοδομώντας την ανάπτυξη» και ανέδειξαν πως, παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία, υπάρχουν επιχειρήσεις που ξεχωρίζουν και μπορούν να αποτελέσουν τον θεμέλιο λίθο της ανάπτυξης.

Τις επιχειρήσεις που βραβεύθηκαν επέλεξε η Επιτροπή Βράβευσης, στην οποία προεδρεύουν από κοινού οι κ.κ. Νικόλαος Καραμούζης και Βασίλης Καζάς και η οποία συγκροτείται από εξέχουσες προσωπικότητες του επιχειρηματικού και ακαδημαϊκού κόσμου:

– Ηρώ Αθανασίου, πρόεδρος Δ.Σ. και διευθύνουσα σύμβουλος ΕΛΑΪΣ-Unilever Hellas Α.Ε.

– Ανδρέας Ανδρεάδης, πρόεδρος Δ.Σ. ΣΕΤΕ.

– Κωνσταντίνος Βασιλείου, γενικός διευθυντής Eurobank.

– Εμμανουήλ Γιακουμάκης, πρύτανης Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

– Σπύρος Θεοδωρόπουλος, διευθύνων σύμβουλος Chipita.

– Νέλλη Κάτσου, αντιπρόεδρος Δ.Σ. και διευθύνουσα σύμβουλος Pharmathen.

– Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος, πρόεδρος Δ.Σ. και διευθύνων σύμβουλος ΤΕΜΕΣ Α.Ε.

– Ευάγγελος Μυτιληναίος, πρόεδρος Δ.Σ. ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε.

– Γιώργος Προβόπουλος, Chairman of the Board, Eurobank Bulgaria AD.

– Μιχάλης Τσαμάζ, πρόεδρος Δ.Σ. και διευθύνων σύμβουλος ΟΤΕ.

– Θεόδωρος Φέσσας, πρόεδρος Δ.Σ. ΣΕΒ.

– Βασίλης Φουρλής, πρόεδρος Δ.Σ. Fourlis Holdings SA.

– Αγγελική Φράγκου, πρόεδρος Δ.Σ. και διευθύνουσα σύμβουλος Navios Maritime Holdings.

Ειδικό βραβείο «Επιχειρηματικής Αριστείας» απονεμήθηκε στην εταιρεία Αεροπορία Αιγαίου Ανώνυμη Αεροπορική Εταιρεία (Aegean Airlines) για τις συνολικές επιδόσεις της και τη σημαντική συμβολή της στην ανάπτυξη της οικονομίας.

Οι εταιρείες που βραβεύθηκαν ανά κατηγορία είναι:

– ΜΕΓΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ Α.Ε., στην κατηγορία «Λειτουργική/Επιχειρησιακή βελτίωση».

– ΠΑΛΙΡΡΟΙΑ ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ Α.Ε. ΑΝΩΝΥΜΗ ΒΙΟΤΕΧΝΙΚΗ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΚΟΝΣΕΡΒΩΝ στην κατηγορία «Ανάπτυξη Προϊόντος».

– ΚΑΡΑΤΖΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΕΣ & ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ Α.Ε., στην κατηγορία «Ανάπτυξη Αγορών».

– ΚΛΕΜΑΝ ΕΛΛΑΣ ΑΒΕΕ ΓΙΑ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ, στην κατηγορία «Ανθρώπινο Δυναμικό και Εταιρική Κουλτούρα».

– ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΕΙΑ Α.Ε., στην κατηγορία «Επενδύσεις».

– ΜΥΛΟΙ ΛΟΥΛΗ Α.Ε., στην κατηγορία «Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη».

Το μοντέλο αξιολόγησης «Financial Growth/Health Matrix» της Grant Thornton

Η διαδικασία αξιολόγησης, για την ανάδειξη των επιχειρήσεων που ξεχώρισαν ως προς την ανάπτυξη, την αριστεία και τη δυναμική τους, περιλαμβάνει τη χρήση ειδικών αναλύσεων βασικών χρηματοοικονομικών μεγεθών και δεικτών 8.000 επιχειρήσεων, βάσει του μοντέλου αξιολόγησης «Financial Growth/Health Matrix» της Grant Thornton, σε συνδυασμό με τις πραγματικές ιστορίες εταιρειών, και με μια σειρά κριτηρίων που συνδυάζουν αποτελεσματικά τη λογική των αριθμών με τον καταλυτικό ρόλο του ανθρώπινου παράγοντα.

Στην ανάλυση που ακολουθεί περιλαμβάνονται τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας της Grant Thornton για τις ελληνικές επιχειρήσεις, τα οποία εξειδικευτήκαν με τη χρήση του μοντέλου «Financial Growth/Health Matrix».

Στο πρώτο μέρος σχολιάζονται τα βασικότερα συμπεράσματα για το σύνολο των εταιρειών και αποτυπώνεται η γενικότερη εικόνα της ελληνικής επιχειρηματικότητας, ενώ στο δεύτερο μέρος γίνεται μια αποτίμηση της επίδοσης εκείνων των εταιρειών που μέσω στοχευμένων δράσεων κατάφεραν όχι μόνο να αντεπεξέλθουν στις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες αλλά και να ενδυναμώσουν σημαντικά τη χρηματοοικονομική τους θέση και απόδοση.

Από την εξέταση των ιστορικών στοιχείων προκύπτει μια σχετική ανθεκτικότητα των επιχειρήσεων, αν λάβουμε υπόψη μας ότι δραστηριοποιούνται σε μια χώρα που έχει χάσει το 22,6% του ΑΕΠ τα τελευταία 6 έτη και τα επίπεδα της ανεργίας αγγίζουν το 25%.

Μελετώντας την απόδοση των επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως κλάδων, παρατηρούμε ότι ενώ 5 στις 10 επιχειρήσεις αύξησαν τον κύκλο εργασιών τους, μόνο 2 στις 5 κατόρθωσαν την αύξηση αυτή να την μετατρέψουν σε κέρδη, γεγονός που καταδεικνύει ότι οι υπόλοιπες εταιρείες, για να κερδίσουν μερίδια αγοράς, πουλήσαν σε τιμές κάτω του κόστους, δημιουργώντας στρεβλώσεις στην αγορά. Ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι 6 στις 10 εταιρείες είναι κερδοφόρες, εντούτοις ο αριθμός αυτός δεν φαίνεται να αυξάνεται, καταδεικνύοντας το έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί, με μεγάλο αριθμό εταιρειών να αδυνατεί να επιστρέψει σε κερδοφορία και να συνεχίζει να σωρεύει ζημίες.

Πέρα από τον σημαντικό περιορισμό της εγχώριας ζήτησης, το έργο των περισσότερων εταιρειών δυσχεραίνεται από την έλλειψη ρευστότητας και την αδυναμία πρόσβασης σε νέες χρηματοδοτήσεις, ειδικά σε τομείς δραστηριότητας που η συνεχής επένδυση σε σύγχρονο μηχανολογικό εξοπλισμό αποτελεί αναγκαία συνθήκη για τη διατήρηση ανταγωνιστικής θέσης.

Ενδεικτικά, από την εξέταση του δείγματος προκύπτει ότι:

– 1 στις 4 επιχειρήσεις παρουσιάζουν έλλειμμα στο κεφάλαιο κίνησης το οποίο ανέρχεται σε €14 δισ.

– 1 στις 4 επιχειρήσεις αδυνατεί να αποπληρώσει τους τόκους της μέσα από τη λειτουργική της κερδοφορία.

– Επίσης 1 στις 8 επιχειρήσεις έχει δανεισμό υψηλότερο από τον κύκλο εργασιών της.

Συνολικά και μόνο για τις εταιρείες του δείγματος που αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας εκτιμάται ότι απαιτούνται κεφάλαια €25 δισ. για τη χρηματοδότηση των υποχρεώσεών τους, ενώ γίνεται αντιληπτό πόσο διευρυμένες είναι οι ανάγκες χρηματοδότησης για το σύνολο των ελληνικών επιχειρήσεων. Επιπρόσθετη πίεση στη ρευστότητα των επιχειρήσεων, χωρίς ουσιαστικό όφελος για το κράτος, δημιουργεί και η αύξηση των φορολογικών συντελεστών. Ενδεικτικά προκύπτει ότι οι φόροι που συνεισφέρουν οι επιχειρήσεις μειώνονται, ενώ παράλληλα εξανεμίζουν τα κέρδη των επιχειρήσεων, στερώντας ρευστότητα που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη χρηματοδότηση αναγκαίων επενδύσεων.

Πέρα από τη γενική τάση, πολύ σημαντικά συμπεράσματα προκύπτουν και από τη χαρτογράφηση της θέσης των ελληνικών επιχειρήσεων με τη χρήση του μοντέλου «Financial Health /Growth» της Grant Thornton.

Το μοντέλο χρησιμοποιεί ιστορικά οικονομικά δεδομένα και επιλεγμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες προκειμένου να αξιολογήσει τη χρηματοοικονομική υγεία και τις προοπτικές ανάπτυξης των εταιρειών του δείγματος.

Στον οριζόντιο άξονα του μοντέλου αποτυπώνεται η χρηματοοικονομική υγεία και στον κάθετο άξονα η ανάπτυξη των επιχειρήσεων και ως αποτέλεσμα προκύπτουν 4 κατηγορίες στις οποίες κατατάσσονται κλάδοι και επιχειρήσεις.

Illuminators: Με υγιή χρηματοοικονομική διάρθρωση και προοπτική ανάπτυξης.

Spotlighters: Με υψηλή μόχλευση και προοπτική ανάπτυξης.

Moonlighters: Με υγιή χρηματοοικονομική διάρθρωση και σχετικά περιορισμένη ή καθόλου ανάπτυξη.

Gloomers: Με υψηλή μόχλευση και σχετικά περιορισμένη ή καθόλου ανάπτυξη.

Από την εφαρμογή του μοντέλου προκύπτει ότι 1 στις 4 επιχειρήσεις παρουσιάζει προοπτικές ανάπτυξης, τις οποίες συνδυάζει με χρηματοοικονομική υγεία. Αντίθετα 4 στις 10 εταιρείες αντιμετωπίζουν συνδυαστικά προβλήματα χρηματοοικονομικής υγείας, χωρίς να παρουσιάζουν προοπτικές ανάπτυξης. Το μεγάλο πλήθος αυτών των εταιρειών, που χαρακτηρίζονται Gloomers με βάση το μοντέλο, απαιτεί κινητοποίηση και στοχευμένες δράσεις.

Η σύγκριση των χρηματοοικονομικών δεδομένων ανά κατηγορία εταιρειών καταδεικνύει πιο έντονα το πρόβλημα των Gloomers. Το γεγονός ότι κατέχουν το 20% των πωλήσεων του δείγματος, ενώ παράλληλα συγκεντρώνουν το 40% του συνολικού δανεισμού και καταγράφουν ζημιές, δημιουργεί σημαντικές αμφιβολίες σχετικά με τη βιωσιμότητά τους, ενώ δεν θα πρέπει να αγνοηθεί το γεγονός ότι 1 στις 3 επιχειρήσεις (οι εταιρείες που ανήκουν δηλαδή στις κατηγορίες Spotlighters και Moonlighters) παρουσιάζει είτε προβλήματα χρηματοοικονομικής υγείας είτε περιορισμένες προοπτικές ανάπτυξης.

Ιδιαίτερη σημασία έχει να επικεντρωθούμε στις εταιρείες που περιλαμβάνονται στην κατηγορία των Illuminators, εταιρείες δηλαδή με υγιή χρηματοοικονομική διάρθρωση και προοπτική ανάπτυξης, και να εξετάσουμε μέσω ποιων δράσεων και στρατηγικών επιλογών κατόρθωσαν όχι μόνο να επιβιώσουν αλλά και να βρεθούν ενισχυμένες, αλλά και πώς αποτιμάται σε χρηματοοικονομικούς όρους αυτή τους η διαφοροποίηση.

Οι εταιρείες αυτές επένδυσαν σε δράσεις όπως η βελτιστοποίηση των εσωτερικών τους διαδικασιών και η επιχειρησιακή καινοτομία, που βελτίωσαν τον τρόπο λειτουργίας τους και είχαν θετική επίδραση στα αποτελέσματά τους. Χαρακτηριστικό είναι ότι αύξησαν κατά 22% τα λειτουργικά τους κέρδη, όταν τα λειτουργικά κέρδη των λοιπών εταιρειών του δείγματος μειώθηκαν κατά μέσο όρο 35%. Παράλληλα κατορθώνουν να πετύχουν περιθώριο κερδών προ φόρων, ύψους 8%, όταν οι υπόλοιπες εταιρείες συνολικά παρουσιάζουν ζημιές. Επένδυσαν σε έρευνα και ανάπτυξη, παράγοντας ανταγωνιστικά προϊόντα, επέδειξαν εξωστρέφεια και επεκτάθηκαν σε αγορές που δεν είχαν παρουσία, κατορθώνοντας να διευρύνουν την πελατειακή τους βάση. Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτές οι επιχειρήσεις καταγράφουν αύξηση πωλήσεων 25% μέσα στην κρίση και κατορθώνουν να διπλασιάσουν τις εξαγωγές τους.

Επιπλέον, σε μια εποχή που η ανεργία είναι το βασικό πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας, οι εταιρείες αυτές δημιουργήσαν νέες θέσεις εργασίας, αναπτύσσοντας τεχνογνωσία και δίνοντας κίνητρα ανάπτυξης στο προσωπικό τους. Είναι εντυπωσιακό ότι αυτές οι επιχειρήσεις αύξησαν τον αριθμό του προσωπικού τους κατά 27%.

Τέλος, επιδεικνύουν αξιοσημείωτη επενδυτική δραστηριότητα, υιοθετώντας νέες τεχνολογίες, εκσυγχρονίζοντας παραγωγικές μονάδες και προβαίνοντας σε στοχευμένες νέες επενδύσεις. Η απόδοση του ενεργητικού τους φτάνει το 6%, όταν για τις λοιπές επιχειρήσεις η απόδοση είναι αρνητική.

Μετά από σχεδόν 7 έτη παρατεταμένης ύφεσης είναι σημαντικό να μπουν σε άμεση εφαρμογή σχέδια εξυγίανσης και αναδιάρθρωσης επιχειρήσεων, αλλά και κλάδων της ελληνικής οικονομίας, ενώ παράλληλα η δημιουργία ενός ελκυστικού επενδυτικού περιβάλλοντος μέσα από τον εκσυγχρονισμό των κρατικών δομών, την εκλογίκευση του φορολογικού συστήματος και τη σταθεροποίηση του νομοθετικού πλαισίου που διέπει την επιχειρηματικότητα, θα πρέπει να αποτελέσει στρατηγική επιλογή για τη χώρα.