• Σήμερα είναι: Πέμπτη, 29 Οκτωβρίου, 2020
OI CEOs ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΙΣΙΟΔΟΞΟΙ ΓΙΑ ΤΟ 2011 ΑΛΛΑ ΣΥΓΚΡΑΤΗΜΕΝΑ ΑΙΣΙΟΔΟΞΟΙ ΓΙΑ ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ ΤΡΙΑ ΧΡΟΝΙΑ

Μάριος Ψάλτης

CEO PwC Eλλάδας

Πιστεύουν ότι οι αυξήσεις στους φόρους μπορεί να επιβραδύνουν την ανάπτυξη της ελληνικής αγοράς.

 

Σε αντίθεση με τη Δυτική Ευρώπη, οι CEOs (διευθύνοντες σύμβουλοι και ανώτατα στελέχη διοίκησης) στην Ελλάδα εμφανίζονται εξαιρετικά ανήσυχοι για το άμεσο μέλλον, ανακτούν όμως μια συγκρατημένη αισιοδοξία ως προς τα επόμενα τρία χρόνια. Αυτό είναι ένα από τα βασικά συμπεράσματα της 14ης Ετησίας Παγκόσμιας Έρευνας της PwC για τους CEOs που παρουσιάστηκε στο Νταβός της Ελβετίας.

Στο πλαίσιο της παγκόσμιας έρευνας, η PwC στην Ελλάδα διεξήγε για πρώτη φορά μελέτη για τη χώρα μας, η οποία περιλαμβάνει τις απόψεις 33 CEOs από κορυφαίες εταιρείες διαφορετικών κλάδων της αγοράς.

Συγκεκριμένα, όταν ρωτήθηκαν πόσο σίγουροι νιώθουν για τις προοπτικές ανάπτυξης των εσόδων των εταιρειών τους για τους επόμενους 12 μήνες, το 72% των CEOs στην Ελλάδα απάντησαν αρνητικά. Και αυτό σε αντίθεση με τους CEOs από τη Δυτική Ευρώπη και διεθνώς, οι οποίοι ανακτούν αισιοδοξία και σιγουριά σε επίπεδα που είχαν παρατηρηθεί πριν από την κρίση. Από την άλλη πλευρά όμως, οι περισσότεροι CEOs στην Ελλάδα (63%) ανακτούν και αυτοί μια συγκρατημένη αισιοδοξία και βλέπουν θετικότερα τις προοπτικές για τα επόμενα τρία χρόνια. «Έχουμε μπροστά μας μια πολύ σκληρή πραγματικότητα και βρισκόμαστε σε σαφώς δυσχερέστερη θέση από τους Δυτικοευρωπαίους. Γι’ αυτό και οι απαντήσεις των CEOs στην Ελλάδα που συμμετείχαν στην έρευνα διαφοροποιούνται σε τέτοιο βαθμό από τις αντίστοιχες της Δυτικής Ευρώπης», διευκρινίζει ο Μάριος Ψάλτης, διευθύνων σύμβουλος της PwC στην Ελλάδα. «Όμως οι CEOs στηνΕλλάδα ανακτούν την εμπιστοσύνη τους για το μεσοπρόθεσμο μέλλον. Βέβαια, είναι πολύ πιο συγκρατημένοι από τους Δυτικοευρωπαίους, όμως το θετικό είναι ότι βλέπουν προοπτικές στα επόμενα τρία χρόνια, αφού δηλαδή περάσει ένα δύσκολο διάστημα αναγκαίων αλλά και σκληρών αλλαγών», συμπλήρωσε ο κ. Ψάλτης.

Η έρευνα αντικατοπτρίζει τον αντίκτυπο της οικονομικής κρίσης στην ελληνική αγορά. Πάνω από τους μισούς συμμετέχοντες (54%) είπαν ότι η ανάπτυξη των εσόδων τους έχει μειωθεί σε σύγκριση με

 

 

τους τελευταίους 12 μήνες –και πάλι σε αντίθεση με τους CEOs από τη Δυτική Ευρώπη, όπου το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μόλις 22%.

Η ύφεση επηρέασε τη στρατηγική των CEOs σε όλο τον κόσμο. Στη συντριπτική τους πλειοψηφία, οι CEOs τόσο στην Ελλάδα (93%) όσο και διεθνώς (84%) είπαν ότι άλλαξαν την επιχειρηματική τους στρατηγική κατά τα τελευταία δύο χρόνια. Και σχεδόν ένας στους δύο δήλωσε ότι η αλλαγή αυτή ήταν θεμελιώδης. Οι CEOs στην Ελλάδα ανέφεραν ως κύριους λόγους αλλαγής της στρατηγικής τους την οικονομική αβεβαιότητα ή τις προβλέψεις για την οικονομική ανάπτυξη (77%), τη δυναμική της αγοράς (68%), καθώς και τη διαφοροποίηση της στάσης τους ως προς την αντιμετώπιση του κινδύνου (52%).

Για το άμεσο μέλλον, η μεγαλύτερη ανησυχία των CEOs στην Ελλάδα είναι οι προβλέψεις για την οικονομική ανάπτυξη και η αβεβαιότητα που επικρατεί. Και αυτοί οι παράγοντες αποτελούν, κατά την εκτίμησή τους, τον μεγαλύτερο κίνδυνο.

Οι προσδοκίες τους από την κυβέρνηση Μετά την οικονομία, τα μεγαλύτερα ζητήματα που απασχολούν τους CEOs στην Ελλάδα –αλλά και διεθνώς σε ανάλογα ποσοστά– είναι το κατά πόσον οι κυβερνήσεις θα μπορέσουν να διαχειριστούν το δημόσιο έλλειμμα και το χρέος (85% ), καθώς και η υπερβολική κανονιστική ρύθμιση και η αστάθεια στις κεφαλαιαγορές (περίπου 67% και στις δύο κατηγορίες). Το 73% των CEOs στην Ελλάδα είπαν ότι προτεραιότητα της κυβέρνησης θα πρέπει να είναι η διασφάλιση της σταθερότητας στο χρηματοπιστωτικό τομέα και η πρόσβαση σε χρηματοδότηση με λογικό κόστος. Σημαντικό είναι επίσης ότι περισσότεροι από τους μισούς ανάφεραν ως προτεραιότητα της κυβέρνησης τη βελτίωση των υποδομών της χώρας.

Η αύξηση της φορολογίας επιβραδύνει την οικονομική ανάπτυξη Το 79% των CEOs στην Ελλάδα πιστεύουν ότι η αύξηση της φορολογίας ή/και οι περικοπές των δημόσιων επενδύσεων θα επιβραδύνουν την οικονομική ανάπτυξη. Επίσης, το 93% είπαν ότι οι συνολικές φορολογικές υποχρεώσεις των εταιρειών τους θα αυξηθούν εξαιτίας της προσπάθειας να αντεπεξέλθει η χώρα στο αυξανόμενο δημόσιο χρέος.

Οι CEOs στη Δ. Ευρώπη και διεθνώς είχαν τις ίδιες απόψεις, όμως οι απαντήσεις τους κινήθηκαν σε συγκριτικά χαμηλότερα επίπεδα (περίπου πάνω από το 50%). Επίσης, το 63% των CEOs στην Ελλάδα ανέφεραν ότι οι εταιρείες τους θα προβούν σε στρατηγικές αλλαγές λόγω της αυξημένης φορολογίας στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς.

Οι CEOs στην Ελλάδα θα προσαρμόσουν την επιχειρηματική στρατηγική τους στην αλλαγή της συμπεριφοράς των καταναλωτών Η οριστική αλλαγή της συμπεριφοράς των καταναλωτών αποτελεί μεγάλη απειλή για τους CEOs από την Ελλάδα που συμμετείχαν στην έρευνα. Και είναι ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα που σκοπεύουν να διαχειρισθούν κατά τους επόμενους 12 μήνες. Όλοι οι συμμετέχοντες πιστεύουν ακράδαντα ότι κατά τα επόμενα τρία χρόνια οι καταναλωτές θα εστιάσουν περισσότερο στη σχέση μεταξύ αξίας και τιμής (value for money). Για να ανταποκριθούν στην αλλαγή αυτή, οι CEOs στην Ελλάδα προτίθενται να αλλάξουν στρατηγική, ενώ επίσης δήλωσαν ότι δεσμεύονται να προστατεύσουν τα συμφέροντα των καταναλωτών. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι πολλοί από τους CEOs στην Ελλάδα (80%) θα διαφοροποιήσουν τη στρατηγική τους επειδή οι καταναλωτές χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο τις φορητές συσκευές και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media).

 

Το μέλλον: Περικοπές δαπανών, εξαγορές και συγχωνεύσεις, αναδυόμενες αγορές

Σχεδόν 7 στους 10 CEOs στην Ελλάδα πιστεύουν ότι το ύψος των τιμών θα καθοδηγεί τις επιχειρηματικές αποφάσεις.

Οι περισσότεροι CEOs στην Ελλάδα (91%) είπαν ότι έχουν κάνει περικοπές δαπανών κατά τους τελευταίους 12 μήνες, ενώ το 76% προτίθενται να προχωρήσουν σε περαιτέρω περικοπές κατά τον επόμενο χρόνο. Τα ποσοστά περικοπών δαπανών στη Δυτική Ευρώπη ήταν αντίστοιχα, με την Ισπανία να φτάνει το 97%. Όσον αφορά τις περικοπές στο ανθρώπινο δυναμικό στην Ελλάδα, το 60% ανέφερε ότι έκαναν κατά τους τελευταίους 12 μήνες, όμως σχεδόν οι μισοί CEOs προβλέπουν ότι ο αριθμός των εργαζομένων τους θα παραμείνει περίπου ο ίδιος μέσα στον επόμενο χρόνο.

Το 48% των CEOs από την Ελλάδα δήλωσαν ότι έχουν προβεί σε στρατηγικές συμμαχίες, εξαγορές και συγχωνεύσεις κατά τους τελευταίους 12 μήνες, ενώ ακόμα περισσότεροι βλέπουν ευκαιρίες και σκοπεύουν να υλοποιήσουν αυτές τις πρακτικές στο άμεσο μέλλον.

Οι CEOs στην Ελλάδα αναμένουν ότι οι επιχειρηματικές τους δραστηριότητες στη Δυτική Ευρώπη θα μειωθούν ή θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα. Πιστεύουν όμως ότι η δραστηριοποίηση σε αγορές που παρουσιάζουν προοπτικές ανάπτυξης θα οδηγήσει τις επιχειρήσεις τους στην ανάπτυξη. Επίσης, στο άμεσο μέλλον, οι περισσότεροι θα πάρουν πρόσθετα μέτρα για την αντιμετώπιση του κινδύνου.

Στην έρευνα της PwC, οι CEOs από την Ελλάδα εμφανίστηκαν διατεθειμένοι να κάνουν περισσότερες προσπάθειες για τη βελτίωση της εθνικής ανταγωνιστικότητας και της κοινωνικής ευημερίας. Από την πλευρά τους όμως θα ήθελαν να διασφαλισθεί η σταθερότητα του χρημα- τοπιστωτικού τομέα και η πρόσβαση σε χρηματοδότηση με λογικό κόστος.

 

Η μεθοδολογία της έρευνας

Για την 14η Ετήσια Παγκόσμια Έρευνα της PwC για τους CEOs πραγματοποιήθηκαν 1.201 συνεντεύξεις σε 69 χώρες. Η έρευνα διεξήχθη από το Σεπτέμβριο μέχρι το Δεκέμβριο του 2010. Κατά περιοχές, 420 συνεντεύξεις πραγματοποιήθηκαν στη Δυτική Ευρώπη, 257 στην Ασία και στον Ειρηνικό, 221 στη Λατινική Αμερική, 148 στη Βόρειο Αμερική, 98 στην Ανατολική Ευρώπη και 57 στη Μ. Ανατολή και στην Αφρική. Στην Ελλάδα συμμετείχαν 33 CEOs από τις κορυφαίες εταιρείες διαφορετικών κλάδων της αγοράς, όπως: ενέργεια, τρόφιμα ποτά, καταναλωτικά και βιομηχανικά προϊόντα και υπηρεσίες, τράπεζες και χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, τουρισμός, ΜΜΕ, μεταφορές, χονδρεμπόριο, τηλεπικοινωνίες και τεχνολογία.