Τι θα γίνει μετά το τέλος του προγράμματος και σε ποια θέματα θα γίνουν οι διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς γι αυτό, είναι τα δεδομένα που αναφέρουν κυβερνητικοί παράγοντες στο Αθηναϊκό Πρακτορείο.
Το euroworking group έθεσε στην ελληνική κυβέρνηση στόχο μέχρι το επόμενο Eurogroup στις 19 Φεβρουαρίου να έχουν τελειώσει τα προαπαιτούμενα που παραμένουν ανοιχτά, παρόλο που κάτι τέτοιο θα είναι δύσκολο για να επιτευχθεί. Εκκρεμούν γύρω στα οκτώ προαπαιτούμενα, με πιο σημαντικά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για το Ελληνικό, την πρόσκληση ενδιαφέροντος για τον ΔΕΣΦΑ, την επίτευξη προόδου στις άδειες για εξόρυξη, την πληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών της ΔΕΗ αλλά και με το πλέον σημαντικό προαπαιτούμενο που δεν είναι άλλο από μια σημαντική πρόοδο όσον αφορά τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς.
Στις 26 Φεβρουαρίου αναμένεται να έρθουν στην Αθήνα οι επικεφαλής των κλιμακίων των θεσμών (Πίτερ Ντόλμαν- ΔΝΤ, Ντέκλαν Κοστέλο- Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Φραντσέσκο Ντρούντι- ΕΚΤ και Νικόλα Τζιαμαρόλι- ESM). Η συγκεκριμένη επίσκεψη θα είναι ολιγοήμερη και στις συζητήσεις θα τεθούν η ατζέντα και το χρονοδιάγραμμα των επόμενων επαφών, καθώς και η πορεία υλοποίησης ορισμένων από τα πλέον σημαντικά προαπαιτούμενα. Οι επικεφαλής των κλιμακίων προγραμματίζεται να επανέλθουν μετά το Πάσχα για τις τελικές διαπραγματεύσεις, μεταξύ των οποίων θα περιλαμβάνονται οι λεπτομέρειες του «ελληνικού προγράμματος» που θα εφαρμοστεί μετά το μνημόνιο, οι ρυθμίσεις για το χρέος, καθώς και το είδος της εποπτείας μετά την – χωρίς προληπτική πιστωτική γραμμή – έξοδο από το πρόγραμμα.
Ποιο θα είναι το μετα-μνημονιακό πρόγραμμα
Κυβερνητικοί παράγοντες ανέφεραν στο ΑΠΕ- ΜΠΕ πως το «ελληνικό πρόγραμμα» θα είναι διάρκειας περίπου 5 ετών, με δύο βασικά σκέλη: το αναπτυξιακό και το κοινωνικό. Το αναπτυξιακό τμήμα θα περιλαμβάνει σειρά θεμάτων, όπως:
Τις προτεραιότητες ενισχύσεων ανά κλάδους (π.χ. ενέργεια, αγροτοδιατροφή κ.λπ.)
Το σχέδιο ενίσχυσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
Τον εντοπισμό και επίλυση προβλημάτων σε βασικούς τομείς (π.χ. αντιμετώπιση γραφειοκρατίας, ταχύτερη απονομή της δικαιοσύνης, «κόκκινα» δάνεια κ.λπ.)
Τον προγραμματισμό των χρηματοδοτήσεων.
Στο κοινωνικό σκέλος θα τεθούν οι στόχοι για την ενίσχυση του κράτους πρόνοιας (π.χ. στελέχωση νοσοκομείων, επιδόματα, αύξηση κατώτατου μισθού).
Όσον αφορά στη μετά μνημόνιο εποχή, οι κυβερνητικοί παράγοντες ανέφεραν στο ΑΠΕ- ΜΠΕ ότι η οριστική έξοδος από το πρόγραμμα θα συνοδευθεί από ένα είδος εποπτείας, η οποία, μεταξύ άλλων, θα αφορά:
Στην υλοποίηση κάποιων «ουρών» από την ισχύουσα συμφωνία, όπως π.χ. την ολοκλήρωση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων από το ΤΑΙΠΕΔ
Στη δέσμευση ότι δεν θα υπάρξουν αλλαγές σε ό,τι έχει υλοποιηθεί (π.χ. θα παραμείνει η ανεξαρτησία του φοροεισπρακτικού μηχανισμού με την ΑΑΔΕ)
Στις δεσμεύσεις ότι θα συνεχιστούν μεγάλες μεταρρυθμίσεις σε τομείς που θεωρούνται σημαντικοί (π.χ. δικαιοσύνη, δημόσια διοίκηση κ.λπ.).
Το σχέδιο για το χρέος
Με «άγνωστο Χ» προς το παρόν τη στάση του ΔΝΤ και την αναμενόμενη από το Ταμείο νέα έκθεση βιωσιμότητας του χρέους, Ελλάδα και Ευρωπαίοι εταίροι συμφωνούν ότι η διευθέτηση για το χρέος πρέπει να βασίζεται στο λεγόμενο «γαλλικό μοντέλο» και να συνίσταται στα εξής: Αφ? ενός στη σύνδεση της ανά έτους καταβολής των τοκοχρεολυσίων με τον βαθμό μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας, έως ότου αποπληρωθεί το 75% του δημοσίου χρέους. Για παράδειγμα, εάν υπάρξουν περίοδοι στασιμότητας στην οικονομία, θα μειώνονται και τα ποσά που θα δίδονται για τοκοχρεολύσια. Και, αφ? ετέρου στην υπό όρους (conditionality) ελάφρυνση του χρέους με βάση μεταρρυθμίσεις που θα υλοποιούνται.
Τα κυβερνητικά στελέχη δηλώνουν ότι έως το Eurogroup του Ιουνίου (ή έστω λίγο αργότερα) θα έχει ολοκληρωθεί η συμφωνία με τους θεσμούς για όλα τα προαναφερθέντα. Ταυτόχρονα, ωστόσο, τους επόμενους μήνες και έως την καταληκτική προθεσμία θα πρέπει να έχουν υλοποιηθεί και τα εναπομείναντα 88 προαπαιτούμενα.
Στη συνομιλία τους με το ΑΠΕ- ΜΠΕ, οι παράγοντες της κυβέρνησης επισημαίνουν πως στον κατάλογο με τα προαπαιτούμενα υπάρχουν και πέντε «αγκάθια», τα οποία, όμως, μπορούν να επιλυθούν εύκολα, κυρίως εάν δεν τηρήσει σκληρή στάση το ΔΝΤ.
Τον Μάιο προς Ιούνιο θα γίνει η συζήτηση για τα δημοσιονομικά (τα ήδη ψηφισθέντα μέτρα για τις συντάξεις και το αφορολόγητο για το 2019 και 2020, καθώς και για τα αντίμετρα). Η ελληνική πλευρά έχει ως «άσο στο μανίκι» το πολύ υψηλό πρωτογενές πλεόνασμα για εφέτος, το οποίο υπολογίζουν σε 4% του ΑΕΠ (ή 2,9% του ΑΕΠ μετά την αφαίρεση του κοινωνικού μερίσματος και του «μαξιλαριού ασφαλείας»). Ωστόσο, έως τώρα το ΔΝΤ κάνει συστηματικά πολύ πιο χαμηλές προβλέψεις.
Στα υπόλοιπα «αγκάθια» είναι οι αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ μετά την αναμόρφωση των αντικειμενικών αξιών (η κυβέρνηση δεν θέλει επ ουδενί να πληγούν μικρομεσαίες περιοχές της χώρας), η αναθεώρηση του «νόμου Κατσέλη» (με την κυβέρνηση να ζητεί ενίσχυση της προστασίας των δανειοληπτών), η προώθηση «καυτών» ιδιωτικοποιήσεων κυρίως στον τομέα της ενέργειας (ΔΕΗ, ΕΛΠΕ, λιγνιτικές μονάδες) και η αναμόρφωση των αναπηρικών επιδομάτων.
Στην ερώτηση προς τους κυβερνητικούς παράγοντες «τελικά θα παραμείνει το ΔΝΤ;», η απάντηση κλίνει προς το «ναι». Ίσως με μια παρόμοια σχέση με τη σημερινή. Και ίσως διότι και οι Ευρωπαίοι θέλουν την παραμονή του ως εγγύηση για την επιτυχία των εξόδων της Ελλάδας στις αγορές μετά τη λήξη του μνημονίου.
ΣΕΒ – αδειοδότηση επιχειρήσεων
Ο ΣΕΒ ζητά να γίνει πιο απλή διαδικασία για την αδειοδότηση των επενδύσεων, διεκδικώντας μεταξύ άλλων, στο πλαίσιο του «πακέτου» των προτάσεων για τη βιομηχανική πολιτική, την «Δραστική απλοποίηση των διαδικασιών του fast track μέσα από προτυποίηση διαδικασιών – εγγράφων – ελέγχων των επενδυτικών φακέλων». Ο ΣΕΒ ζητά επίσης να αλλάξει ο νόμος ώστε, σε Περιφέρειες με χαμηλότερο εισόδημα, να εντάσσονται στην ταχεία διαδικασία αδειοδότησης και μικρότερες επενδύσεις.
Η διαδικασία του fast track θεσμοθετήθηκε προκειμένου να επιταχυνθεί η διαδικασία αδειοδότησης των επενδύσεων που χαρακτηρίζονται ως στρατηγικής σημασίας από την άποψη του μεγέθους τους, του πλήθους των νέων θέσεων εργασίας κ.α. Κύριος μοχλός επιτάχυνσης είναι η προθεσμία των 45 ημερών για την έκδοση των περισσότερων αδειών καθώς και η απόλυτη προτεραιότητα στη διευθέτηση τους.
«Κρίνοντας εκ του αποτελέσματος, η ρύθμιση δεν μπορεί να θεωρηθεί επιτυχής. Η διαδικασία είναι γραφειοκρατική και δεν είναι fast track, ειδικά για τη βιομηχανία», τόνισε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο κ. Γιώργος Ξηρογιάννης, διευθυντής του τομέα Βιομηχανίας, Αναπτυξιακών Πολιτικών και Δικτύων του ΣΕΒ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Enterprise Greece, που είναι ο αρμόδιος φορέας για την υποδοχή των αιτήσεων ένταξης στο πλαίσιο του fast track, οι επενδύσεις που έχουν ενταχθεί και βρίσκονται σε εξέλιξη είναι 13, από τους κλάδους κυρίως του τουρισμού και των ανανεώσιμων πηγών. Ο ΣΕΒ επικαλείται τα παραδείγματα άλλων χωρών που θα μπορούσαν να βελτιώσουν τα αποτελέσματα στη χώρα μας.
(πηγές: ΑΝΑΠ-ΜΠΕ, Καθημερινή, Capital.gr)
Σημαντικά Ελεγκτικά, Λογιστικά και Φορολογικά Θέματα της τελευταίας περιόδου.
1) Πειθαρχικό Συμβούλιο της Επιτροπής Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων
Ιστοσελίδα http: www. elte.org.gr
http://www.elte.org.gr/images/files/pdf/anakoinosi_004_2018.pdf
2) Συγκρότηση Συμβουλίων Ποιοτικών Ελέγχων και Λογιστικής Τυποποίησης
Ιστοσελίδα http: www. elte.org.gr
http://www.elte.org.gr/images/files/pdf/anakoinosi_003_2018.pdf
3) Καταστροφή ακατάλληλων αποθεμάτων – Αντιμετώπιση και παράδειγμα
(Γιώργος Παπαδόπουλος, Οικονομολόγος, MSc )
Ιστοσελίδα : e-forologia.gr
https://www.e-forologia.gr/cms/viewContents.aspx?id=208831
4) Μισθωτήρια ακινήτων Συχνές ερωτήσεις-απαντήσεις
Ιστοσελίδα : taxheaven.gr
https://www.taxheaven.gr/laws/circular/view/id/28072
5) Η διάκριση της δωρεάς από το χρησιδάνειο ή τη χορηγία ή την κληρονομιά
( Ορέστης Σεϊμένης – Αλεξάνδρα Γεράγγελου)
Ιστοσελίδα : taxheaven.gr
https://www.taxheaven.gr/news/news/view/id/39288
6) Τα βασικά σημεία του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών
(Βέρα Χατζηευσταθιάδου, Συντονίστρια Κ.Ε.Α.Ο. )
Περιοδικό «ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ»
https://assets.nb.org/epixeirisi/2018/pdf/keao_presentation_18_1_2018-1.pdf
7) Γενικός Κανονισμός για την Προστασία των Δεδομένων – Οδηγός προετοιμασίας
Ιστοσελίδα : http://www.dpa.gr
http://www.dpa.gr/pls/portal/docs/PAGE/APDPX/GDPR/FILES/FILLADIO%20GDPR.PDF